Entakt: Stengade 30, København

Entakt, Stengade 30, København

Entakt: Stengade 30, København

Anmeldt af Kristian Nygaard | GAFFA

Jeg er sulten efter musik. Jeg indtager dagligt et halvt kilo iPod efterfulgt en halv teskefuld radio. Det er derfor, jeg tager på Stengade 30. For at udvide horisonten og genopdage for mig åbenlyst oplagte hitmagere. Jeg kendte nemlig kun på forhånd til ét Entakt-nummer. Deres "Fyrværkeri"- semi-hit, som både røg en tur på P3, og som Kristian Leth præsenterede i videoform i Liga DK et par år tilbage. Et nummer med en mærkelig melodi og en endnu mere undrende tekst. Dog med et poppet twist og det gjorde, at jeg torsdag aften trodsede vinterstormen og mediernes skudtrusler og tog en tur til Nørrebro.

Spotlight på galskabet

Her åbnede Entakt aftenens koncert med karrusellyde og tivolistemning. Et Kaizers Orcehstra- inspireret grundbeat af tivolitrommer, harmonika og spaceguitar mikset med forsanger Jonas Villumsens forunderlige ordspil. "Vi ved, hvor galskabet skal stå," proklamerer han til et tydeligt uimponeret publikum. Den første halvdel af sættet bærer tydeligt præg af, at publikum har udnyttet den billige billetpris til at komme indenfor i varmen for at småsludre hen over en fadøl frem for at give sig hen til Entakts drømmende lydbillede og abstrakte ordkollager.

Nummeret "Japansk Løn" fra Entakts seneste plade "På Bagsiden Af Europa" viser tydeligt bandets udvikling siden debutpladen mod et mere elektronisk udtryk. Et meget laid back nummer, som desværre får folks summen til at stige. Herefter slår de over i et mere Muse-inspireret støjhelvede, hvor man imellem de markante guitarsoloer aner en smule melodi grand prix'ske toner, og Jonas Villumsen må kæmpe for at få stemmebåndet ud over scenekanten.

Poetry slam uden volumeknap

Igen går de videre over til et elektrisk dub-agtigt nummer, hvor man føler, man er strandet i orkanens øje af en avantgardistisk digtoplæsningsseance forklædt i rockede klæder. Man når dog ikke at blive blæst helt igennem, før Entakt afblæser suset og lader keyboardets sagte toner tage over. Jonas Villumsen udnytter sin naturlige flair for falsettens smukke øjeblikke, og pludselig kan man ane en smule Mew, og især nummeret "The Zookeeper's Boy" trænger sig på.

Herefter fyrer de det fremragende "Fyrværkeri"-hit af, men selvom man på forhånd kunne have udråbt dette til aftenens egentlige trækplaster, så får det kun de forreste tilskuere til at synge med og falde ind i nummerets fantastiske gyngen op og ned i de lyse toner. En decideret begejstring fra bandets side mangler måske også, og det er først på næste nummer, "Europa", at de virkelig kommer op i gear. Et popstykke pakket ind i støj, som hurtigt glider over i næste nummer, hvor den fyldige lyd falder til rette, og støj og melodi går op i en højere enhed.

Umusikalsk halvgenialt

Uden at forlade scenen, sådan som de gamle rockregler prædiker, fortsætter Entakt på publikums opfordring med to ekstranumre. Den første en stille sag, som smukt indledes med en melodika. Lidt begyndernerver og unødvendig underspil ved at forklare, at keyboardspilleren plejer at spille forkert, udvisker dog ikke det faktum, at lyrikken leveres stærkest i stilhed til undertonerne af noget, der kunne minde om temaet fra "Bjergkøbing Grand Prix".

Til sidst slipper Entakt alt løs og går amok i et brusende guitarspil, som nok kan betegnes, som hvis Kashmir tog på syretrip og havde glemt sin tone i livet. Ikke at forklejne Entakt. De får den skæve melodi til at udstå ren og ligetil, men undskyld mit franske; det rockede ikke for alvor, og min appetit forbliver ... ja, Entakt.

Entakt kan opleves følgende steder i foråret:

19.03.09 - Studenterhuset, Kolding
27.03.09 - Studenterhuset, Odense (sammen med Didium and the Black Bonnie Picture) 30.05.09 - Toldkammeret, Helsingør (sammen med Didium and the Black Bonnie Picture og The Holiday Show)