Cool Million
Going Out Tonight

Cool Million: Going Out Tonight

Album / Expansion Records
Udgivelse D. 22.02.2009
Sohail Hassan

Det her er jo fuldstændig vanvittigt. Danskeren Frank Ryle er inkarneret soul-nørd og har i lang tid stået bag det danske internet-site Soulportal.dk, men nu har hans besættelse taget overhånd og fået ham til at tage skridtet og faktisk producere soul'en. Men vanviddet stopper ikke der. Med sin sammensvorne tyske producer-partner Rob Hardt, der har stået bag numre for prominente navne såsom Chaka Khan, Zapp & Roger og Keith Sweat, har han dannet gruppen Cool Million og ramt den helt uforfalskede tidlig firser soul-funk-sound som ingen andre. Vi snakker Jimmy Jam og Terry Lewis, Change, Loose Ends, S.O.S. Band, Mtume- sounden, som vi, viser det sig, utallige dedikerede fans verden over stadig tyr til i savnet af fortryllelsen fra dengang. Med 12 forskellige fantastiske sangere præsenterer de to herrer den ene gennemførte produktion efter den anden. Det er gode catchy melodier, dansevenlige beats og smukke vokaler. De opnår til fulde deres mål med at bringe soul-funken tilbage til fremtiden med helt nye club-bangers og funky ballader. Her er masser af inspiration til en helt ny generation. En hyldest som denne rummer selvfølgelig lyde, basgange og riff, som ligger så tæt op ad inspirationskilderne, som de kan uden at være samples. Man genkender da bidder hist og pist, men det er også den eneste finger, man kan sætte på dette mesterværk. Albummet har allerede kastet en dobbelt A-sidet maxi af sig, mikset af ingen mindre end legenden Tom Moulton, manden, der opfandt tolvtommer- disko-remix-maxien tilbage i slut-halvfjerdserne. Men hele albummet er lutter øreguf og byder på så meget mere end den gennemsnitlige nutidige musikudgivelse. Den her skal du tjekke ud. Og så er det endda en dansker, som står bag. For vildt.