Mikael Simpson
Slaar Skaar

Mikael Simpson: Slaar Skaar

CD / A:larm Music
Udgivelse D. 09.03.2009
Michael Jose Gonzalez

På sit fjerde studiealbum har Mikael Simpson forsøgt at bevæge sig hen imod en mere organisk og band-orienteret lyd end tidligere, og det er lykkedes. Slaar Skaar har en uhyre vellykket og lækker lydside. Den melankolske musik er både behagelig og velproduceret, men flere af de mere band-baserede numre har en tendens til at minde om hinanden, og resultatet bliver, at de flyder sammen. Pladens stærkeste nummer, Medicin, viser sammen med Elektronisk Blaa, at dub og electronica stadig er en del af det Simpsonske lydunivers og bidrager til variation i forhold til de mere enslydende numre.
Midt i albummets musikalske vellyd befinder Simpsons stemme sig svøbt ind i et ucharmerende rumklangshelvede og lyder mærkværdigt forceret. Messende serveres fortællinger om natteliv og tristesse i et univers, der som på for eksempel Det Var En Lørdag Aften lugter af fortænkt coolness. Simpson roses ofte for sine mantraagtige tekster, men på dette album synes det alt for tit som om, han selv synes, at han har fundet en rigtig god sætning. Denne gentages så i det uendelige, for at lytteren ikke skal gå glip af hans lyriske genistreger, der ofte indeholder mere navlepilleri, end nogen bør udsættes for. Numre som Vi Stod Lige Der (Nu Staar Vi Her) og titelnummeret er eksempler herpå. De behagelige blå (undskyld, ”blaa”) toner står på spring for at understøtte det tekstlige klynkeri, som nu nok skal falde i god jord hos nogle af mandens mange fans, der sikkert vil vælge at overse eller tilgive ham uligevægten på en plade, der kunne have været meget mere.