Katy Perry: KB Hallen, København

Katy Perry, KB Hallen, København

Katy Perry: KB Hallen, København

Anmeldt af Peter Juncker | GAFFA

Tallene lyver aldrig: To millioner solgte plader, et utal af førstepladser på hitlister verden over og en koncert, der på grund af den overvældende interesse først blev flyttet fra Lille til Store Vega for til sidst at ende på plakaten i K. B. Hallen.

Amerikanske Katy Perry er et af tidens hotteste navne. Med et perfekt, iscenesat image som den dydige præstedatter, der i virkeligheden viste sig at være en sexet og rapkæftet vamp og en velproduceret debutplade fuld af iørefaldende powerpop-sange, hvis tekstunivers på kontant, humoristisk og indimellem følsom vis takler forskellige aspekter af den svære tilværelse som ung kvinde, har Perry haft held til at ramme en nerve i tidsånden og etablere sig som en slags Alanis Morissette for Facebook -og Arto-generationen.

Derfor var hendes første koncert på dansk grund da også ventet med stor spænding. I dagene op til koncerten havde der godt nok verseret stærke rygter om en forestående aflysning på grund af Perrys sygdom for nylig til Brit Awards, men den frygt sørgede koncertarrangørerne for effektivt at mane i jorden ved at udsende en pressemeddelelse på dagen om, at koncerten så sandelig fandt sted som planlagt.

Derfor havde et stort og overvejende ungt og kvindeligt publikum taget turen til den gamle sportshal på Frederiksberg for at opleve den unge popsensation, og det var helt tydeligt, at forventningerne var spændt til bristepunktet: I minutterne op til koncerten gjaldede "Katy-Katy-Katy"-råbene op mod scenen, og da lyset gik ud, og Perry efterfølgende til tonerne af Queens "She's a Killer" kom springende ind til publikum iført tætsiddende grå bukser, undertrøje og en lyserød sløjfe i den nyklippede Cleopatra-frisure, udløstes et begejstret hyl, der nærmest fik taget til at løfte sig.

Perry kastede sig straks ud i nummeret "Fingerprints", efterfulgt af debutpladens titelsang "One of the Boys", der for begges vedkommende høstede pænt bifald trods en udpræget mudret lyd. Herefter i en pause mellem numrene erkendte Perry over for publikum, at hendes stemme ikke var helt på toppen på grund af sygdommen, og det kunne godt høres på den lidt sjaskede levering af monsterhittet "Hot'n Cold"- Perry's opgør med en vægelsindet og konfliktsky ex-kæreste - der blev introduceret med en opfordring til medsøstrene om "ikke at lade mændene få mælken, hvis ikke de vil købe koen"

Bedre styr på stemmebåndene

Efter en ligeledes lidt tam udgave af "Self Inflicted" begyndte Perry dog at få bedre styr på stemmebåndene, og aftenens første regulære pletskud indtraf et par numre senere med en veloplagt og charmerende udgave af The Outfields klassiske 80'er hit "Your Love".

Herefter var der for alvor etableret en tæt og ubesværet kontakt mellem Perry og publikum, der jublede fornøjet, når Perry skiftevis afleverede en af sine bramfri, personlige anekdoter eller sprang dansende rundt under numrene. Alligevel var det den melankolske og sårbare kærlighedsballade "Thinking of You", fremført solo af Perry på akustisk guitar, der scorede et af aftenens højeste bifald. Her kom man faktisk til at tænke på netop Alanis Morrisette.

Efter et par af debutpladens mindre påfaldende up-tempo-numre høstede Perry endnu en gang stort bifald med sit bittert-humoristiske livtag med en forfængelig ex-kæreste på "U r So Gay", der i øvrigt blev introduceret med en anekdote om Perrys søster, der har fået sig en dansk kæreste, som Perry havde "truet med at skære pikken af", hvis han nogensinde knuste hendes hjerte.

Efter præcis en times spilletid kunne Perry så forlade scenen, inden hun atter vendte tilbage nu iført et tætsiddende leopard-kostume i guldlamé for at give to ekstranumre, en fin version af Queens "Don't Stop Me Now" samt den sang, som alle var kommet for at høre, signatursangen "I Kissed a Girl", der leveret i en medrivende rocket udgave, kulminerende da Perry bevægede sig ud over scenekanten blandt publikum for at lade sig tiljuble og (sådan så det i hvert fald ud på afstand) give et hedt kys til en eller flere af de tilstedeværende piger.

Efter atter at være blevet båret tilbage på scenen kunne Perry så med demonstrativ selvsikker mine forlade scenen. På det tidspunkt var stemningen højt oppe, og selvom Katy Perrys første koncert på dansk grund måske ikke beviste, om hun har den langtidsholdbarhed, der skal til, så demonstrerede den i hvert fald, at damen er i stand til at levere et godt show.