Anne Linnet: Posten, Odense

Anne Linnet, Posten, Odense

Anne Linnet: Posten, Odense

Anmeldt af Simon Høgh Meldgaard | GAFFA

Anne Linnet Band er ikke, hvad det har været. Men det er ingen skam. Selvom Anne Linnet Band først i 80'erne var Anne Linnet, Sanne Salomonsen og Lis Sørensen. Nu er det et ungt orkester, der forsinket og fortjent har genrejst Anne Linnet. Og denne fredag pletvist rejste armene i vejret på et talstærkt publikum på Posten i Odense, på trods af en sætliste fokuseret i nutiden.

Hovedpersonen selv var iført stramme sorte læderbukser og en rockattitude, der fyldte dem ud, og havde datteren Evamaria Linnet med på kor. Iført klædelig, vrikkende lårkort. Dertil fem andre, herunder produceren af de to seneste plader, sønnen Marcus Linnet, der stod og spillede på trommer, på sampler og cirka alt, der skal rasles for at lave lyd. Og rockede det hele.

Anne Linnet, eller Anne (hende er alle danskere på fornavn med), valgte at lægge hovedvægten på de seneste produktioner. "Akvarium" fra 07 og den selvtitlede fra 08. Modigt og forfriskende. De nye numre viste sig at være glimrende live-materiale, og de lød forbavsende friske. Tung og fyldig lyd med masser af elektronik, som det lyder i dag. Og langt mere kompleks end den Anne, der kendes i folkedybet. Med "OK" som det bedste eksempel. Her var vi fuldstændig til rockkoncert i 2009.

"Ved Min Side Igen" virkede dog ikke helt så godt. Vi fik en smuk snak om sangens budskab af Anne, som meget irriterende blev overdøvet af folk med fokus andetsteds, hvorefter den meget smukke ballade gik i gang. Den sang har stort potentiale. Men netop potentiale, for den var beklageligvis sovset ind i elektroniske strygere og afrikanske kor og trommer fra sampleren, så en Mark Knopfler i pastelfarvet tøj ville skamme sig.

De fire 80'er-hits vi fik, vakte alt imellem stor og enorm begejstring i salen. På trods af der var gjort for lidt for at få dem til at passe ind mellem de nye numre. Klassikerne virkede pludselig alt for simple, og de elektroniske lyde kunne mildest talt godt bruge en opdatering. Bedre virkede 70'er-hittet "Smuk og Dejlig", der var netop det. Flere numre fra dengang, en opdatering af 80'er-hittene og lidt overraskelser fra mellemperioden havde gjort godt. En mellemperiode, der repræsenter de 19 år mellem "Tusind Stykker" fra '88, og de fire numre der blev spillet fra næstseneste plade "Akvarium". Måske kreativt tørre år, men alligevel.

Samtidig blev der nok trukket lige hårdt nok på den seneste plade. Vi fik næsten alle numrene. De lod til støt og roligt at vokse på publikum, men så kom der en pause. Efter 40 minutter kom en 30 minutters pause, der naturligt nok blev brugt ved fadølshanerne. Måske var der et problem, der skulle løses, men man må håbe, at det ikke sker igen. Det mere berusede publikum var nemlig ikke så åbent for nyt efter pausen. Som da vi fik besked på, at der kom endnu et nyt nummer sidst i sættet med et "Neej"-råb fra salen som svar.

Hvis bagkataloget var brugt hyppigere og bedre, og pausen undladt, eller i hvert fald forkortet, var Anne Linnet Bands koncert kun blevet husket for sine positive overraskelser og dens overraskende store aktualitet og friskhed.

Anne Linnet Band spiller også følgende steder:

28/02: Århus, Train

05/03: Sønderborg, Sønderborghus