Jooks: Templet, Lyngby

Jooks, Templet, Lyngby

Jooks: Templet, Lyngby

Jeg skriver "sommer", selvom vi stadig kun er i slutningen af februar, for vi skal lige have det der album på gaden, før vi kan snakke om et gennembrud. For jo. Jooks flower bedst. Jooks har glimtet i øjet og samme fod i både undergrund og mainstream, som eksempelvis L.O.C. har haft det, før han gik hen og blev dus med Hr. og Fru Danmark, der gør popovergangen respektfuld. Og Jooks er ventet. Hans kommende album "Privilegeret" er så ventet i undergrunden, at det virkede som om, at de to opvarmningsbands ventede på, at deres egen koncert var overstået, så hovedpersonen kunne entre den beskedne scene i Lyngby.

Meget lovende intro

Jeg er ikke født med et skateboard i røven, men hvis Jooks skal slå igennem, skal han også kunne overbevise lidt flere end de inkarnerede hængerøve, som spændte var mødt op til aftenens sene koncert. Hvilket han så sandelig også gjorde. Åbningsnummeret er en storladent banger feat. Sivas med strygere og cool kykliky lyde fra DJ og producer Atilla. Dertil også tekstmæssigt elegant med små brudstykker fra Troo.l.s & Orgi-es "Rolig Rolig". Nummeret følges op med titeltracket fra det kommende album. Bragende stadionrap om, at vi skal huske på, hvor privilegerede vi er i en verden fuld af problemer.

"Jeg ved ikke, om det er kunst eller mainstream, men jeg har en masse på hjerte," fortsætter Jooks til et tungt dommedagsbeat med raslende lænker. Publikum lytter spændt, men overgiver sig først til næste nummer, hvor førnævnte "Rolig Rolig" får folk til at gå amok. Jooks fremfører dog kun sin egen fjerdedel af nummeret, og man savner Troo.l.s, Orgi-e og Tue Tracks skiftende flow.

Potentielle hits bremset af teknikken

Herefter ruller Jooks den røde løber ud for et par oplagte hits. Med Sivas og en unavngiven profil i dansk rap med som feature giver Jooks en opvisning i blæret skiftende flow og lækre beats. Referencer til Bikstok Røgsystems "Fabrik (Arbejd Arbejd)" og videre til nummeret "Hustler Hele Dagen", som i omkvædet minder meget om L.O.C.s "Stik Den Op I Røven" fra "Upti Vupti". Publikum nikker veltilfreds i takt med bassen, og det er tydeligt, at de nye numre går rent ind.

Efter et meget tungt nummer om livet i København opstår der problemer med teknikken. Stressniveauet stiger kraftigt ved lydpulten, men Jooks slår bare over til a cappella i nummeret "Tårer På Min Kind". Om en pige, han mistede til kræften. Virker meget intenst, og det er skide ærgerligt, at lyden svigter, for lige netop dette nummer ville være fantastisk med samme storladne produktion, som sandsynligvis præger det nye album.

Horrorcore og midtfinger

Da teknikken er tilbage, smækker Jooks MySpace-hittet "Jackmove" på bordet, og publikum guffer nummeret i sig med velbehag. Templet gynger, og gulvbrædderne ryster nærmest under en. Armene er ikke kommet ned endnu, før der bliver sendt en hilsen ud til dansk raps førende wannabe kryptonit Hanne Vibeke Holst i nummeret "De Promiskuøse". Om danske rapperes evige problem med at blive misforstået. Jooks namedropper cremen af dansk rap og med et legende syngende omkvæd venter der er her endnu et oplagt hit.

Så kommer Mr. T fra Jooks' gamle band Rent Mel ind og gæster på to numre. Det første er et meget hadfyldt track med en direkte dødstrussel til de fremmedfjendske i landet, hvor både Pia K og Jonni Hansen bliver nævnt. Horrorcore rap med Bollywood-skrig a la Suspekt. Stemningen bliver dog god igen, da Rent Mel-hittet "Ta' Det Af" hives op af lommen. En evergreen i dansk rap, og stemningen er tilbage på kogepunktet.

Når bare pladen rammer gaden

Jooks slutter af med et energisk, humoristisk nummer, som musikalsk minder meget om Outkasts "Hey Ya", om at piger hellere vil have rappere end rockstjerner, og lukker ballet med det andet MySpace-hit "Træk Vejret", som folk igen synger med på.

Jeg tror, folk gik tilfredse fra koncerten. De nye numre skal lige ind under huden, men med en storladen studieproduktion, som pt. er opskriften på succes i dansk rap, så kan Jooks, når han engang får smidt albummet på gaden, godt gå hen og blive dansk raps bud på et hit anno 2009.

Jooks' MySpace-side inklusive turnéplan