Judas Priest og Megadeth og Testament: Priest Feast, Forum Horsens

Judas Priest og Megadeth og Testament, Priest Feast, Forum Horsens

Anmeldt af Nana Vogelbein | GAFFA

Judas Priest: Nu vil vi overraskes (***)

Metalkoryfæerne fra Judas Priest havde ganske givet de bedste intentioner om at levere varen til tirsdagens Priest Feast i det jyske, men i realiteten blev de gamle gutters gilde gennemsnitligt. Frontmand Rob Halford virkede decideret uskarp i lange perioder, og showet var alt, alt for rutinepræget. Der var absolut ingen spontanitet at spore på scenen, og den flade fornemmelse forplantede sig støt og roligt til publikum.

Efter intronummeret "Dawn of Creation" leverede Judas Priest en halvsløj fremførelse af "Prophecy" fra 2008-udspillet "Nostradamus". Det blev efterfølgende ikke meget bedre på hverken "Metal Gods" eller "Between The Hammer And The Anvil", og selvom de nostalgiske smil kom frem på det ældre publikums læber under "Breaking The Law", skal der mere til at minde denne anmelder om, hvorfor Judas Priest for længst er blevet en institution i metalverdenen.

Halfords stemme spændte engang over syv oktaver. Det gør den ikke mere. Specielt på "Rock Hard, Ride Free" mod slutningen af koncerten blev det tydeligt, at vokalen har mistet meget af fordums styrke. Lydmæssigt var der derimod ikke meget at udsætte på oplevelsen i den halvtomme sal, og trommelyden var massiv og god under "Painkiller". Judas Priest har heldigvis et så højt bundniveau, at helhedsindtrykket ikke blev dårligt. Nærmere kedeligt. Ekstranumrene "Hell Bent For Leather", "The Green Manalishi" og "You've Got Another Thing Coming" satte punktum for en præstation af den forudsigelige slags, og de fem Priest-medlemmer bør nok sætte sig ned og få en snak om, hvordan de kan forny sceneshowet og genfinde energien. Vi har set nitterne og læderet. Vi ved godt, Rob Halford kommer ind på en Harley Davidson til sidst. Nu vil vi overraskes.

Megadeth: Mustaine og Marshall-muren (****)

Lidt bedre gik det for Megadeth, der forud for Judas Priest gav en gedigen rundtur i bagkataloget. Dave Mustaine var øjensynligt i godt humør og smilede flere gange til publikum, hvilket er noget usædvanligt for den ellers så reserverede herre.

Megadeth var kommet for at spille, ikke snakke, fastslog Mustaine, og det gjorde de så. "Wake Up Dead", "Skin O' My Teeth" og 'She-Wolf' sad lige i skabet, og der lød et mastodontisk brøl fra publikum, da introen til "Symphony Of Destruction" satte i gang lidt over halvvejs i gennem koncerten. De unge fans oppe foran kastede sig kåde rundt til tonerne af "Hangar 18" og "Peace Sells", mens de ældre publikummer nikkede med hovederne fra behørig afstand til det smukke nummer "A Tout Le Monde".

Dave Mustaine kan sit kram, og hans medmusikanter makker ret. Ellers finder han bare nogle andre, ved de godt. Megadeth er ved at lægge sidste hånd på en ny plade, der udkommer senere på året, og Dave Mustaine fremhæver på forhånd nummeret "The Hardest Part Of Letting Go", som han tror bliver en publikumsfavorit. Det fik fansene i Forum Horsens desværre ikke lov til at vurdere, men Mustaine og hans Marshall-mur bragede igennem, og det udløser fire stjerner.

Testament: Heavy metal forever (*****)

For denne anmelder var aftenes højdepunkt dog uden tvivl åbningsbandet Testament. Der er kommet betydeligt flere kilo på sidebenene af frontmand Chuck Billy, men det lider hverken han eller hans præstation under.

Det otte numre lange sæt var et fint miks af nyt og gammelt og blev leveret med stor entusiasme, energi og indlevelse. Den tilbagevendte leadguitarist Alex Skolnick spillede intet mindre end sublimt, ligesom bandets nye medlem, trommeslager Paul Bostaph, eks-Slayer og Exodus, imponerede. Nu er der måske mange, der vil mene, at growling ikke er en kunstart, men jeg er bestemt ikke en af dem. Chuck Billys brøl er sønderrivende og truede flere gange med blæse fadøllen ud af hænderne på publikum, og der er nok mere end en jysk teenager på første række, der ufrivilligt fik omarrangeret frisuren på grund af vibrationerne. Sådan!

I det hele taget var det ikke til at mærke, at også medlemmerne i Testament er nogle aldrende musikere, og der blev drukket fadøl og headbanget på scenen fra start til slut. Fremførelsen af "Over The Wall" var genial, publikum tog opfordringen på 'Into The Pit' til sig og fik gang i gulvet, og sådan fortsatte det under det nye nummer "More Than Meets The Eye" og klassikeren "D.N.R." Mod slut blev det også til "Practice What You Preach", og det må man i den grad sige, Testament gør. Før bandet forlod scenen, sendte de klapsalver ud mod salen, mens Chuck Billy brølede: "Heavy metal forever".

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg mener, Testament aldrig rigtigt har fået den respekt, de fortjener, men tirsdagens optræden viste i den grad, hvor Bay Area Thrash-skabet skal stå. Lydmæssigt haltede det desværre lidt, og derfor bliver det heller ikke til topkarakter. Men fem velfortjente stjerner får de.

Normalt er det hovednavnets optræden, der gør sig gældende i den samlede vurdering, men det skal ikke lægge Megadeth og Testament til last, at Judas Priest svigtede. Derfor ender den samlede karakter for den danske etape af Priest Feast på fire stjerner.