Animal Collective: Amager Bio, København

Animal Collective, Amager Bio, København

Anmeldt af Lars Rønn Olsen | GAFFA

Det amerikanske indie-kollektiv leverede fredag aften deres første koncert på dansk jord efter udgivelsen af det anmelderroste "Merriweather Post Pavilion". Koncerten skulle vise sig at blive en bipolær affære, der gik fra det direkte kedelige, til en regulær fest. Bandet, der på nyeste opus er reduceret til en trio, virkede i koncertens første halvdel ikke blot fysisk, men også energisk afstumpet af Josh "Deakin" Dibbs fravær.

I denne første halvdel af koncerten blev bandets allerede ekstremt kompakte lydbillede heller ikke gjort nogen tjenester af lyden, der var præget af en ekstremt mudret bund. Desuden tog det undertegnede flere forsøg og mange overtrådte tæer at finde Amager Bios lydmæssige sweet-spot – en ting, der må siges at være en mangelvare på det ellers glimrende københavnske spillested.

Man kunne som anmelder fristes til at synge den gamle klagesang om kvalitetsbegrebernes relativitet, men faktum er bare, at koncertens første halvdel primært bestod af kedelige ligegyldige lydplamager. Til gengæld kom Animal Collective ekstremt stærkt tilbage cirka 30 minutter inde i koncerten, og bandets hidtidige færden i grænselandet til det søvndyssende gjorde blot højdepunkterne desto mere markante.

Herefter kunne man atter kende bandets innovative og legesyge musikalitet, og fredagsstemningen indtog for alvor Amager Bio. Mirakuløst upåvirkede af den hidtidige stemning genfandt både publikum og kollektivet på magisk vis sine energiske jeg. Med en gedigen blanding af gammelt og nyt materiale overgik bandet i denne fase alle forventninger, og med Noah ”Panda Bear” Lennox’ maniske slagtøj som sangenes dynamiske omdrejningspunkt fik selv den mere modne stil fra ”Merriweather” en energisk overhaling af rang.

Da publikum efter godt halvanden time forlod koncerten med ekstasen i blodet, havde man næsten glemt de første 30 sløve minutter. At bedømme en koncert udelukkende efter eventyrdevisen "når enden er god, er alting godt", er fristende, men ret skal være ret, og helhedsindtrykket af aftenen i selskab med Animal Collective står desværre som en lidt blakket størrelse.