x
BliGlad: Pumpehuset, København

BliGlad, Pumpehuset, København

BliGlad: Pumpehuset, København

Anmeldt af Ole Rosenstand Svidt | GAFFA

Det danske reggaeband BliGlad har netop udsendt deres andet album, "Bare Spil Nået Lårt", hvilket dog ikke vakte stor begejstring hos alle landets anmeldere (GAFFA gav eksempelvis to stjerner, red.). Dette til trods var der - som altid - lagt i ovnen til en dansefest af format, da BliGlad gæstede Pumpehuset i København en mørk og farveløs aften i marts.

Der skulle gå halvanden time, før BliGlad gik på i Pumpehuset og det, der skulle have været opvarmning, endte med at køle stemningen en hel del ned. Intentionerne bag de to opvarmningsbands var ellers gode. Skandals var en flok purunge reggaemusikere, der (da de fik sig
spillet varme) både vakte betagelse og respekt for deres forening af jazzede toner og klassisk reggae. Det samme gjorde efterfølgerne - det århusianske hiphopprojekt Flødeklinikken. Flødeklinikken indtog scenen og fik for første gang menneskehavet foran scenen til at bølge og bounce.

Desværre ødelagde det meget for aftenen, at Skandals var ganske langsomme i optrækket og bestemt ikke kickstartede festen. Samtidig var den lange ventetid mellem de to opvarmningsbands, og videre ventetiden inden BliGlad gik på, opslidende. En gymnasieagtig stemning
spredte sig, og publikum grupperede sig siddende på gulvet og lod hygge og ro sænke sig. Enkelte dristede sig endda til at putte iPod'en i ørerne - ikke overraskende, da folk jo trods alt var kommet
for at høre musik og ikke for at vente i stilhed.

Men selvom man næsten nåede at blive vred, bølgede glæden sig ud over den forholdsvis tætpakkede koncertsal gennem taktslag i gulvet og begyndende dans, da der blev skruet op for lyden i Pumpehuset, og BliGlads reggaetoner spredte sig.

Nummeret "Ullapige" fra bandets første album "Kærlighed Til Folket" satte for alvor skum på bølgetoppene og forsanger Christopher Mclaughlin fyldte scenen med energi, sved og sex med sin
karakteristiske abeagtige dans. Herfra gik koncerten slag i slag og trods en god introduktion af de nye numre fra pladen "Bare Spil Noget Lårt" - her skal især dancehall-nummeret "Skinke med Laksko" og "Kongen af Pop" fremhæves - var det de ældre numre fra det første album, som skabte sing along-stemning og satte en flodbølge i gang. Især "Dans for Satan" fik glæde, fest og sved til at hænge i guirlander i luften.

Ekstranumrene blev skudt i gang med "Vil I ha' mere? Lad mig høre jer skrige!", og så fik publikum serveret landeplagen "Kærlighed til Folket" og de belønnede bandet med ægte kærlighed. Efter et par ekstranumre forlod bandet endnu en gang scenen, og trods et insisterende bifald lykkedes det ikke publikum at lokke bandet på scenen igen. BliGlad lod aftenen slutte, da stemningen var på sit
højeste - måske i virkeligheden et temmelig godt træk. Man skal jo, som bekendt, stoppe, mens legen er god.

BliGlads album har som nævnt fået blandede anmeldelser, men vandene var ikke delt i Pumpehuset. Glæden og dansen var gennemgribende, og selvom man til tiden kan lade sig frustrere af nogle
af BliGlads numre, imponerer bandet (især korsanger Max Buthke) med deres evige tempo og energi, og ikke mindst deres underholdende evne til at gøre folk glade.

BliGlads MySpace-side inklusive turnéplan


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA