Slagsmålsklubben og Kings Of Dark Disco: Train, Århus

Slagsmålsklubben og Kings Of Dark Disco, Train, Århus

Anmeldt af Niels J. Schack Nørgaard | GAFFA

Slagsmålsklubben (****)

Train havde tydeligvis gjort sit promotionarbejde ordentligt. Ellers var der ikke mødt på den gode side af 500 overgearede mennesker frem på denne onsdag aften. Selvom de svenske technorockere Slagsmålsklubben endnu ikke har fået det store folkelige gennembrud i Danmark, har de gentagne gange imponeret publikum på den danske scene, og skal man tro Trains booker, har de længe været et ønskenavn for det århusianske spillested. Denne gang lykkedes det, og Slagsmålsklubben skuffede ikke.

Hockeyhår og tændt publikum
"Vi är fem på scenen. Ni är minst 500. Det gör 100 av er för var och en av oss". Hverken matematik- eller electroevner manglede hos Slagsmålsklubben, som lagde ud i hæsblæsende tempo med et par numre fra deres første albums. De fem medlemmer, Björn, Joni, Beepop, Kim og Hannes, entrerede scenen med identiske sorte skjorter med deres respektive navne skrevet hen over brystet og deres bud på original hårmode med inspiration formentlig hentet fra den svenske hockeydivision.

Deres setup var relativt simpelt: én computer, masser af keyboards, synthesizere og to kasser øl. Kombinationen virkede for publikum, som hurtigt blev grebet af Slagsmålsklubbens på én gang dunkle og opløftende technorytmer, og flere gange udspillede der sig decideret kaotiske tilstande foran scenen.

Psykedeliske svenskere

Gassen gik dog lidt af ballonen en halv times tid inde i koncerten, hvor især Björns samspil med publikum forsvandt, og Slagsmålsklubben mistede til tider grebet om både det feststemte publikum og deres eget sæt. Selvom en del af gruppens charme er den ukontrollerede vildskab, tog det nærmest overhånd, da Björn brugte flere minutter på at ruske i scenens guldbelagte bagtæppe, og ligeledes så det mærkværdigt ud, da Joni begyndte at snappe efter de sæbebobler, som publikum sendte mod scenen.

Kæmpefest trods udsving

Selvom Slagsmålsklubben virkede ret uorganiserede og svingende, formåede de stadig at skabe en kæmpefest, bedst illustreret ved deres fremførelse af nummeret "Hänt" fra deres roste 2007-udgivelse "Boss For Leader", som tændte op under det dedikerede og storsvedende publikum. Mod slutningen af koncerten tog energien nærmest overhånd, da "Sponsored By Destiny", ligeledes fra "Boss For Leader", nærmest overtændte tilskuerne, der begav sig ud i både crowdsurfing og ekstatisk skubberi.

Det fremmødte publikum denne onsdag aften var kommet for at holde en fest, og selvom Slagsmålsklubben svingede i kvalitet, fik alle opfyldt sit ønske. Nogle fra publikum havde klogt medbragt både (formentlig aflagt) træningstøj og håndklæde, for en time i selskab med Slagsmålsklubben er både hæsblæsende og dödsbra - og skal garanteret få din puls i vejret.

Kings Of Dark Disco (***)
Onsdagens opvarmningsband, århusianske Kings Of Dark Disco, gjorde det fint som forsmag på Slagsmålsklubbens udskejelser. Bandets musik veksler mellem dybe stød, tung trommegang og lange elektroniske lydflader. Især bassisten Anders og forsangeren Jon gjorde en god indsats for at gejle publikum op, hvilket lykkedes sporadisk - især i slutningen af den halve times lange koncert. Forsangeren iførte sig et par gange et noget aparte bud på en hovedbeklædning i form af en diskokugle - og koncerten var fin, men diskoen var ikke steget publikum helt til hovedet i samme grad.

Kings Of Dark Disco kan minde om en krydsning af Nephew på amfetamin og en electropræget udgave af Franz Ferdinand, og det skal blive spændende at følge Århus-bandet i fremtiden.