Niarn
Rød Aalborg

Niarn: Rød Aalborg

CD / Copenhagen Records
Udgivelse D. 09.03.2009
Christian Grubert

Tredje album er vi nået til fra Danmarks selvudnævnte Antihelt, og i bund og grund er der intet nyt fra den lidt mere nordlige vestfront, eller skulle jeg skrive Malmø? Det handler stadig om druk, stoffer, problemer og så videre. Det er stadig et anstrengende liv fortalt med en anstrengt stemme. Albummet starter godt (og bliver aldrig bedre) med Moderne, og nu kan Niarn komme og sige, at jeg har misforstået meningen med sangen, men jeg har fattet det, og jeg har endda en mening om den (surprise!). Det nummer viser med al tydelighed ambitionsniveauet på Rød Aalborg, hvor Niarn går til angreb på dagligstue-dansken og hans/hendes mening om alt. Jeg forstår, hvor han kommer fra, jeg er ikke enig, men forstår. Det må så betyde, at Niarn vil have et uambitiøst samfund, der bare lader sig trække ved næsen og ikke gider spilde tiden på at have en mening, eller sporadisk tænke selv. Det går som sagt fint i tråd med, hvad dette album vil, og svaret på det er stort set intet. Bevares, Sundsdal har opdateret tempoet og nogle af lydene, men det var forudsigeligt, for det gør alle andre jo også. Det ville have været langt mere interessant, hvis de var kommet op med deres egen version af den lyd. Niarn selv er på de numre, hvor han bliver udfordret mest musikalsk, en bedre rapper end sidst, men dem er der desværre ikke nok af. F.eks. har jeg enormt svært ved at tage et nummer som Jimmy & Maria seriøst; det virker meget kalkuleret. Ligesom Niarns white trash-attitude også virker mere kalkuleret og påtaget end normalt. Er det her det bedste, det kan blive???