Under Masken: Lades Kælder, København

Under Masken og Son Of Sun, Lades Kælder, København

Under Masken: Lades Kælder, København

Anmeldt af Hansen | GAFFA

Et af de nyeste bud på den århusianske rap gæstede for første gang København fredag aften. Det var faktisk første gang overhovedet, at de tre rappere plus dj og maskinmand spillede et helt sæt.

Det kunne man nu ikke se. Selvfølgelig kan mikrofonteknikken forbedres, men de virkede sikre på deres materiale og kunne åbenlyst lide at stå på scenen. Den manglende rutine skinnede mere igennem i valget af sange. Det bar præg af, at de spillede alt, hvad de havde, også selvom sangene måske ikke passede specielt godt sammen. For de har selvfølgelig gennemgået en udvikling, og der er stor forskel på de mere straight hiphop-ting, og så deres nyere, mere elektroniske ting, hvor de læner sig mere op af dubstep.

Men de kan begge dele, og bevarer en kølig stil uden at falde i de mest overfladiske fest-fælder. Det virkede sært nok "modent", på den gode måde. De har nogen gode hooks og one-lines, og så kan man håbe, at lidt rutine giver dem en mere personlig rap-stil, for det er nok dér, at de har mest at arbejde med lige nu. De er svære at skelne fra en del andre Århus-rappere.

Fredag kunne det have været fedt, hvis lydsporet havde været lidt højere i mikset, for deres produktioner er gode og forskellige nok til at kunne bære lidt mere fokus. Men selvfølgelig er det rappen, det handler om, og den fungerede faktisk bedre end på demoen.

Der er ting der skal arbejdes med, men der er også masser af potentiale. Bestemt værd at holde øje med.

Før dem spillede Son of Sun. En rapper og et backing-track. Musikken var ikke så inspireret old- skool hiphop, og det kunne slet ikke matche rappen. Manner, han har skills! Et intenst flow på både engelsk og swahili, og en autentisk stage appearance. Klasser over, hvad der ligger på hans MySpace. Det kunne være spændende at høre ham sammen med en producer, der kan give ham modspil.