Bogdan Raczynski og Scotch Egg: Musikcaféen, Århus

Bogdan Raczynski og Scotch Egg, Musikcaféen, Århus

Anmeldt af Jacob Tøfting Hove | GAFFA

Scotch Egg (******)

"Han er ikke en dj, han er helt sikkert ikke skotte, og han er nok ikke et æg."
Sådan beskriver japanske Shigeru Ishihara, manden bag Scotch Egg, sig selv på sin hjemmeside. Efter en overvældende, overrumplende og overstadig koncert lørdag på Musikcaféen i Århus kan man tilføje, at han denne aften absolut heller ikke er opvarmnings-act. Status blev lynhurtigt opgraderet til hovednavn.

Allerede fra start er det klart, at den Brighton-baserede musiker er noget helt for sig selv. Inden koncerten går i gang, opfordrer han publikum til at råbe "buh", og mens et halvfyldt gulv sender tilråb op mod scenen, storsmiler den lille japaner under sin kasket og hættetrøje. Og så tænder han ellers for musikken. "Oh Susanna" i en Pokémon-version fjoller ud af højtalerne, og derfra bliver det kun mærkeligere og vildere.

Bevæbnet med en Gameboy
Konceptet er ganske enkelt. Shigeru Ishihara er en ustyrlig energibombe bevæbnet med en mikrofon og en Nintendo Gameboy. Spillekonsollen fungerer som instrument, mens udefinerbare råb køres gennem diverse effekter. Resultatet er en tumultarisk omgang støjende breakbeat. Musikken går også under betegnelser som Nintendocore, Chiptune eller 8 bit. En hæsblæsende larm fyldt med bib-lyde fra slut 80'ernes tidlige computerspilsunivers tilsat hurtige beats og breaks. Den type musik, som brødrene Mario ville spille, hvis de var dj's og skulle optræde til et rave i en gammel bunker. Og den virker. Folk foran scenen vælter ind i hinanden i hidsig dans. Samtidig har Scocth Egg forladt sin plads og står nu nede blandt publikum, hvorfra han skriger i sin mikrofon og opildner den svendende masse yderligere. Høj støj vælter ud af anlægget kun afbrudt af små pauser, hvor lyde, der kunne stamme fra klassiske computerspil som "Zelda" og "Donkey Kong", skaber et lille pusterum midt i infernoet. På gulvet foran scenen udvikler det sig mere og mere i retning af en moshpit, folk springer ind i hinanden, pludselig er der en paraply involveret, og senere står Nintendo-ninjaen oppe på mikserpulten klar til at hoppe ned i en skov i hænder. Han undlader dog trods alt det store spring. Det gør én fra publikum ikke.

Brummende bye-bye
I over en time vælter godt 100 heldige århusianere sig i en intens lydmur af Gameboy-producerede hardcore-musik og spøjse otte bits melodier. Samtidig tumler Shigeru Ishihara, hvis alias er en engelsk ret bestående af et æg omviklet kød og brødkrummer som frituresteges, ligeledes rundt. Og den kombination af leg, energi, interaktion med publikum og obskur Tetris-techno er en sand fornøjelse. Koncerten slutter på samme overbevisende måde, som den startede. I godt 10 minutter lader Scocth Egg sit udstyr udsende en dyb rungende brummen, der får flaskerne med Jack Daniels og Bombay Sapphire til at kurre rundt på hylderne i baren. Og pludselig trækker han så stikket til Gameboy'en. Med en høj hyletone for ørene og et kæmpe smil på læben synes et overvældet publikum i kor at sige: "You win". Tak til den gale japanske enmandshær for en intens og nærværende elektronisk performance. Tak til Musikcaféen for at booke en ordentlig omgang uhøjtidelig og humoristisk partymusik. Og selvfølgelig tak til Nintendo - et sådan gensyn med den klassiske håndholdte spillekonsol havde de færreste set komme.

Bogdan Raczynski (****)
Da aftenens hovednavn, Bogdan Raczynski, senere går på scenen, er det klart, at han skal levere en nærmest overmenneskelig præstation, hvis han skal toppe Scotch Egg. Den legesyge, polske drill'n'bass-komponist har tidligere fuldstændig væltet spillestedet i Mejlgade, men det lykkedes ikke rigtig denne aften for den Toronto-baserede musiker. Trods flere fine udgivelser på Richard D. James' pladeselskab, Rephlex, at vælge i mellem, rammer han aldrig helt den feststemning, som japaneren havde stablet på benene. Og hvem eller hvad kunne mon det?

Musikalsk starter han ud i idm-genren og bevæger sig langsomt over i mere eksperimenterende drum'n'bass. Rent performance-mæssigt er det stillestående, kedeligt sammenlignet med kamikaze-musikanten. Den erfarne polak, der udsendte sin første plade i 1998, får dog langsomt danset sig varm. Den charme og vildskab, der gør Bogdan Raczynski til en sand live-fornøjelse, kommer mere og mere til syne. Den karakteristiske mimik, hvor musik, følelser og sjæl omdannes til spastiske krampetrækninger og grimasser, bliver vildere og vildere. Og det smitter af på publikum, som fester af sted i musikken, der har bevæget sig over i den mere hardcore af slagsen, som kan findes på Bogdans seneste plade, "Alright!", fra 2007.

Rave
Godt midt i koncerten lykkedes det så faktisk den tydeligvis emotionelt involverede musiker at ramme noget, der kan hamle op med Scotch Egg. Med et happy hardcore nummer formår Bogdan Raczynski at stable en rave-stemning på benene, som ikke er set lige siden starten af 90'erne. Musikken bringer tankerne hen på den ironiske titel på et af hans albums, "Ibiza Anthems Vol. 4", hvor man kan finde numre som "Death To The Natives" og "Trance And Burn". Publikum har armene i vejret, og intens dans breder sig til musik, der helst skal høres iført benvarmere og med fiskelys i munden - gerne i Holland. Den gode stemning får dog desværre ikke lov til at vare længe. Musikken glider atter tilbage i den idm-genre, som aftenens hovednavn helt klart mestrer. Det er velproduceret og ville under andre omstændigheder nok have langt større gennemslagskraft. Han kender tydeligvis sin musik, men denne aften er energien brugt op. Dertil kommer, at manden bag computeren aldrig helt kommer ud blandt publikum, og performancen bliver, trods en god energi, lidt rutinepræget.

Scotch Egg
Afslutningsvis er det nødvendigt endnu en gang at fremhæve den japanske vildbasse og hans Gameboy. Indtil næste optræden kan de mange nye fans muntre sig med den aktuelle plade "Drumized" eller debuten fra 2005, "KFC Core", der efter sigende er lavet på en 30-dages diæt bestående udelukkende af mad fra Kentucky Fried Chicken. Sikke en oplevelse.

Samme aften optrådte Pitum DJ's og Pitum VJ.