Jens Unmack
Dagene Løber Som Heste

Jens Unmack: Dagene Løber Som Heste

CD / A:larm Music
Udgivelse D. 23.03.2009
Finn P Madsen

Sangskriveren Jens Unmack har på sit tredje epos, Dagene Løber Som Heste, trimmet sit udtryk gevaldigt. Den sympatiske sanger mistede på Aftenland Express overblikket for en stund og sendte albummet af sted i alt for mange musikalske retninger. Denne gang bliver alle afstikkere holdt i kort snor. Alt overflødigt er skåret bort med stor konsekvens, og der er fuld fokus på helheden. Unmack og dansk rocks iværksætter Nikolaj Nørlund har været en tur i Prag for at indspille pladens flotte lag af strygere, i samarbejde med City Of Prague Philharmonic Orchestra, som indhyller syv af albummets 10 numre. På Dagene Løber Som Heste lader Jens Unmack den store poesi runge og kobler den med nogle fintfølende arrangementer, som på den fremragende Mænd Uden Ord. Rune Kjeldsens stikkende guitaranmærkninger, et tåredryppende piano og ikke mindst de storladne strygere trækker sorte skyer op på himlen. Her er ingen stor produktion at gemme sig bag, og de dansk/engelske floskler er ikke toneangivende i de fabulerende tekster. I stedet for møder vi Jens Unmack på livets landevej, hvor han omfavner store temaer som død, potentiel ulykke og ikke mindst det nærende håb. Det får næsten et romatisk skær som på Piloten På Sin Allersidste Dag og Stjernelys, mens Hvis Du Tager Mig Med, der med ordene "Hvis du tager mig med / Så trækker vi ud fra vrimlen / Du kan få mig gratis" kalder på en happy end. Jens Unmack bærer på Dagene Løber Som Heste følsomheden helt uden på huden og undviger det navlepillende med stor elegance. Det klæder en sangskriver af hans format.