Diverse kunstnere: Mali 70 – Electric Mali

Diverse kunstnere
Mali 70 – Electric Mali

2 x CD / VME
Udgivelse D. 16.03.2009
Torben Holleufer

En af de fede ting ved rigtig mange afrikanske lande oven på kolonisationen har været diverse magthaveres fokus på kulturarv. Derved har man flyttet fokus hen på national kulturrigdom, og det har ført til, at et af verdens materielt fattigste lande, nemlig Mali, når det gælder musik, står med en sand guldgrube. Alle de store stjerner, fra Salif Keita over Amadou & Mariam til Djelimady Tounkara og mange, mange andre, har en fortid i de regionale orkestre, som med statsstøtte opstod omkring 1970.

Centralt stod indspilningsstudiet på Radio Mali i Bamako, hvor guitaresset Boubakar Traoré sad ved mikserpulten, og rigtigt mange indspilninger blev til med både berømte orkestre som Rail Band og Ambassadeurs og de mange lokale orkestre fra byer som Kayes, Segou og så videre. Det er de indspilninger, som den senegalesiske legende, producer, promotor og pladeselskabsmogul, Ibrahima Sylla, nu giver os et indblik i. Og når det gælder musik fra Vestafrika, så er Sylla altså The Man, så man er i gode hænder.

Der er fantastiske ting på de to skiver. Tag for eksempel "Djama" som er krediteret Idrissa Soumaoro, men som har en ung Mariam Doumbia på vokal og findes i en remikset version på det blinde pars gudeskive "Made In Mali". Den oprindelige version er også fantastisk.  Eller klassikere som "Badialame" med Rail Band, som er hørt på en del compilations.

Der er også de rent ud syrede ting, selvfølgelig ment som en kompliment, såsom Timbuktus Le Mystère Jazz de Tombuktou og deres "Leli" eller den hårdt hængende "Ciro" med National Badema. Ofte musik, der er i et weird grænseland mellem easy listening, der er kørt pænt af sporet og seriøs laid back rumba.

Det er en fantastisk samling, og som den Mali-freak, jeg er, må jeg sige, at jeg sjældent har hørt noget lignende. Dertil kommer en booklet fyldt med informationer og en række albumcovers, der vil få vinylfreaks til at slikke sig om munden og bestorme Ebay.

Supertråd, simpelthen.