The Wong Boys: Train, Århus

The Wong Boys, Train, Århus

The Wong Boys: Train, Århus

Det er noget af en omvæltning at gå direkte fra at se X Factor-finalen i tv og så til at opleve The Wong Boys give midnatskoncert på Train. Fra folkelig popmusik til forholdsvis hårdtpumpet elektro-pop-punk med tekster om sex, drugs and rock'n'roll. Men da Wong Boys gik i gang, var børnene forhåbentlig for længst lagt i seng ude i de små hjem.

The Wong Boys har netop taget hul på en Danmarksturné sammen med den unge duo Århus-duo Electrojuice. Af uvisse årsager var Electrojuice dog denne aften sat til at spille på Århus-klubben Sway nogenlunde samtidig med føromtalte X Factor-finale, så ingen anmeldelse af dem i denne omgang. Man må jo prioritere...

Jeg har set Wong Boys live et par gange tidligere, og jeg havde en mistanke om, at jeg sådan set godt kunne have skrevet anmeldelsen af nattens show på forhånd. Wong Boys live er nemlig nogenlunde samme oplevelse hver gang: Forsanger Frank Ziyanak fremfører sine libido-lastede tekster gemt bag solbriller og med intens, snerrende stemmeføring, mens programmør Stefan Kvamm afvikler musikken fra sin Mac-laptop og en effektenhed. Her er det meste dog indspillet på forhånd, så Kvamm har masser af tid til at løbe frem og tilbage på scenen, danse og pege ud i luften - en disciplin, han synes at have indøvet til perfektion - og af og til synge lidt kor. Rollefordelingen mellem de to som henholdsvis det farlige og forførende sexdyr og det glade legebarn er i den grad skåret ud i pap.

Hilsen til Cut'n'Move

Sådan var Wong Boys' performance også denne aften. Både teksterne og musikken er utrolig enkel - minimalistisk programmerede beats, bas og tangentlyde - men på mystisk vis fungerer det alligevel. Og så er spillet mellem "Good Cop" og "Bad Cop" en smule mere komplekst i musikken, for hvor næsten alle Wong Boys' tekster i en eller anden form handler om sex, begær og aggressioner, så rummer Wong Boys musikalsk både rene feststartere som den forrygende "Git Ur Fuk On" og "Gold Teeth" og mere dystre og langsomme sange som "Wolfheart" og "T.F.D.", og begge udtryk fungerer lige godt. Og det lod det forholdsvis tætpakkede dansegulv at være enig i.

Lidt overraskelser fik nærværende anmelder dog denne aften. Dels Anna Valgreen, der var gæstevokal på "Wurld Peace", ligesom hun er det på gruppens selvbetitlede debutalbum, dels et par nye numre, der citerede heftigt fra henholdsvis L.O.C.'s "Drik Din Hjerne Ud" og klavertemaet fra Cut'n'Moves "Get Serious" (som jo selv er samplet fra Herman Kelly & Lifes "Dance To The Drummer's Beat"). Og hvis man ville op og danse på scenen, var der fri adgang - der stod jo ingen instrumenter i vejen. Det var der mange, der benyttede sig af, hvilket yderligere løftede stemningen. Et nemt trick, men det virkede.

Efter blot 45 minutter var festen forbi, i hvert fald for Wong Boys' vedkommende, men det var nu også en passende dosis Frank og Stefan, for på det tidspunkt stod monotonien udenfor og bankede på, grundet musikkens minimalistiske natur. Men underholdende var det. Hvis de kommer forbi din by på deres Danmarksturné, så kig endelig forbi. Men husk at lægge børnene i seng først.

The Wong Boys og Electrojuice fortsætter deres tur til følgende byer:

28. marts     Tapperiet, Køge (Electrocrawl)
2. april         Paletten, Viborg