Veto: Bang Bang Club, Berlin

Veto, Bang Bang Club, Berlin

Veto: Bang Bang Club, Berlin

Under sidste efterårs Popkomm-festival i Berlin blev der taget fornemt imod Vetos optræden. Kvintetten kvitterede denne gang med en koncert, der næppe efterlod et ringe indtryk hos de opmødte.

Danske Veto gæstede torsdag aften Berlin og spillede dermed på deres Europaturné den første af flere koncerter i Tyskland. Under en S-banes regelmæssige tromlen udgjorde et råt og lavloftet spillested de fysiske rammer for de danske elektrorockeres optræden. Spillestedet lægger som natklub normalt dansegulv til både hårdtpumpet indie, synthrock og elektronica. Hvis altså bare nogle af natklubbens stamgæster havde fundet vej til koncerten, skulle banen, for vært såvel som gæst, således være kridtet op i et musikalsk interessefællesskab.

For at styrke interessen havde Veto igennem Sony Music allieret sig med et promoveringsselskab, hvilket bestemt havde resulteret i et afkast. Knap trehundrede koncertgæster tog nemlig del i en udsolgt koncert og en hurtig håndsoprækning afgjorde, at det til fulde var lykkedes at få fat i berlinerne. De kunne opleve en fornuftig blanding af det bedste materiale fra århuskvintetettens to plader.

Med de første numre som "You Say Yes, I Say Yes" og "Can You See Anything?" var det dog som om, at publikum lige skulle se det danske synthorkester an. Stemningen og intensiteten blev dog støt opbygget med numre som "We Are Not Your Friends" og "You Can't Afford It" efterfulgt af en mere afdæmpet periode med balladeprægede sange som "Spit it Out" og "Duck, Hush and Be Still". Som følge af en mindre gruppe lidt for snakkeivrige publikummer havde disse mere rolig sange dog svært ved at finde ordentligt fodfæste.

Forbavsende godt var imidlertid "From A To B", der for alvor satte standarden, og hvor frontmand Troels Abrahamsen i nummerets sidste del også fik lov at udfolde sin karismatiske vokal. Når han først med lidende patos krænger sig op i toppen af sit imponerede register, bliver det tydeligt, hvilken kapacitet han som sanger besidder.

Efter en fornemt modtaget "You Are Knife" gled koncerten over i ekstranumrene. Var man inden da ikke overbevist om bandets potentiale, blev man det med dette forrygende og tight spillede ekstrasæt. "Blackout" faldt med sine synthflader i berlinernes smag, og med en intim instrumental overgang fra udfasningen af "Crooks" til den eksplosive start på "Digits"' trampende elektrobeat løb det sandsynligvis koldt ned ad ryggen på et publikum, der kun lod sig rive med. Nummeret "Unite" bidrog til at fastholde intensiteten, inden "Built to Fail" med sin gradvise opbygning og stigende intensitet blev den perfekte afslutning på en stærkt leveret koncert, hvis ekstrasæt mere end kompenserede for enkelte mindre vellykkede numre.

Vetos MySpace-profil inklusive turnéplan