Waed Bouhassoun: La Voix de l’Amour – A Voice for Love

Waed Bouhassoun
La Voix de l’Amour – A Voice for Love

Album / Naxos.dk
Udgivelse D. 14.04.2009
Torben Holleufer

Stemmen lyder rystende meget som Oum Kalthoum (1904-75), arabisk musiks største diva. Det er en kompliment. Og så spiller denne unge syriske kvinde en stærkt lyrisk gang oud (arabisk lut) på disse skæringer, der er en særdeles meditativ gang traditionel lyttemusik. Musik der kalder på fordybelse med tekster af de store sufipoeter, som Jalal-Eddine Rûmî (1207-73) og sågar Bayram al-Tunsi (1893-1961), berømt for at levere materiale til netop den store ægyptiske diva. Vi er altså dybt forankret i traditionen, men her hører sammenligningerne også op. For det er en stærkt selvstændig ny kunstner, som gradvist bemægtiger sig ens fulde opmærksomhed på denne plade.

Jeg har hørt rigtigt meget arabisk musik. Der er specielle spilleregler, men har man dem under huden, er tilgangen til denne plade nem. Og man oplever, hvor fuldmoden denne sangerindes betoninger og spil på lutten er. Hun er selvfølgelig oplært af store mestre i Damaskus, og kan sine ting til bunds. Og på denne stærkt meditative plade sætter en egen stemning sig mere og mere. Specielt fordi der på enkelte numre kommer en vidunderligt velspillet kanün ind over, altså det arabiske fingerklaver, der kan minde om en harpe, og som her trakteres formidabelt af Ghassan Ammouri.

Men det er først og fremmest de rum, som Waed Bouhassoun etablerer med stemmens sørgmodige og længselsfulde tone - som også minder meget om en anden stor syrer, nemlig den mandlige kæmpe på netop sang og oud, Farid El-Attrache (1915-74) - som er pladens store gave. Det er en lektion i arabisk kunst, en stil, hvor der er masser af tid til at dvæle ved detaljen, som får lov til at folde sig ud og sidde i sindet. Tidløs musik med en meget personlig kunstner, som nok skal vise sig at være langtidsholdbar.

Musik til fordybelse.