Ice Cube: Train, Århus

Ice Cube, Train, Århus

Ice Cube: Train, Århus

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Der er mange kasketter, hættetrøjer og guldkæder at spotte på Train i Århus denne onsdag aften. På plakaten står der Ice Cube, og der er mange, som er mødt op for at se en af West Coast-gangsta-rappens helt store bannerførere i aktion. Inden hiphop-legenden indtager scenen, har lokale U$O fået til opgave at fyre op under publikum. Et job, han tager sig fint af med sin særegne speed-rap.

Med sin hvide cap trukket godt ned over øjnene leverer Århus V-rapperen en række nedslag i egen karriere, men højdepunktet er dog, når han rapper røven ud af bukserne til henholdsvis Lenny Kravitz’ Are You Gonna Go My Way? og Prodigys Smack My Bitch Up. En cool demonstration af, hvor langt talentet rækker.

På trods af U$Os udmærkede opvarmning begynder folk at småtrippe lidt på stedet, for det er jo trods alt O’ Shea Jackson a.k.a. Ice Cube, de er kommet for at opleve, så da tæppet bliver trukket, og WC fra Westside Connection og DJ Crazy Tunes entrer scenen og spørger ”can I do a soundcheck?”, flyver en skov af hænder og filmende mobiltelefoner i vejret.

Cube er tændt
”Yay yay!” lyder det fra højtalerne, og Ice Cube spørger ”Århus?”, i øvrigt den første udenlandske kunstner, jeg har oplevet, der kan udtale navnet på den jyske hovedstad perfekt. ”I started this gangsta shit – and that’s the muthafuckin’ thanks I get?!” Ice Cube løber ind på scenen. Sortklædt og iført solbriller. I Got My Locs On, der åbner mandens seneste udspil, den fremragende Raw Footage, brager ud gennem højtalerne, og det er tydeligt fra første færd, at Ice Cube er tændt i aften.

Hiphop-festen er skudt i gang, og midt i udstrakte langemænd og håndtegn bryder Ice Cube pludselig ud i dans. Han ligner umiskendeligt en mand, der morer sig. Det udsolgte Train er tæt pakket, og både lyd og stemning er helt i top. Under Hello fra War And Peace er der ingen slinger i valsen, og det gælder i det hele taget for fremførelsen af numrene denne aften; det er lige på kornet og top-professionelt.

En pumpet version af Jack N The Box bliver det også til. Numrene er korte. Ingen unødvendige dikkedarer og et minimum af samplede vokaler. På den måde er der heldigvis tid til at komme vidt omkring i Ice Cubes omfattende bagkatalog, der denne aften bærer præg af en decideret hit-parade.

Kontakten til publikum er ekstremt god, og den garvede rapper holder sig ikke for god til at adressere de fremmødte imellem næsten hvert nummer. Man fornemmer en oprigtig spilleglæde og en dybfølt respekt for publikum.

25 år in the game

Cube funderer højlydt over, at eftersom han har været ”in the game” siden 1984, så må han jo have 25 års jubilæum: ”There’s a lotta people, who’s been askin me if it isn’t time to quit soon. To retire. But I’m never gettin’ out! The only way you can get this mike from me is if I’m dead!” lyder det, før vi får en veloplagt Check Yo Self, og man tager sig selv i at trække på smilebåndet over hadske og dybt homofobiske linjer som ”big dicks in your ass is bad for your health!”

Fra scenen fortæller Ice Cube os smilende, hvor godt vi ser ud, men at vi desværre ikke lugter særligt godt. Det kender MC’en heldigvis en kur imod, og han opfordrer de tilstedeværende til at ”make it smell like christmas”. Pudsigt nok synes en del blandt publikum at være forberedt på denne opfordring, og en lugt af Peter Belli-tobak breder sig i rummet, mens Smoke Some Weed brager ud over scenekanten.

Herefter prædikes der individualisme fra scenen, og Get Use To It og en rocker-sej version af Bow Down følger, før Ice Cube sætter en tyk streg under spilleglæden, entusiasmen og troen på sit eget materiale med en bidende Pushin’ Weight.

Efter Gangsta Rap Made Me Do It proklamerer han, at han virkelig godt kan lide det nye shit, men at han fuckin’ elsker ”that old shit”. ”I’m gonna take it back. Do you remember the most dangerous group in the world?”

You are now about to witness the strength of street knowledge
Så er der ingen tvivl om, hvad klokken er slået, og det genkendelige beat fra Straight Outta Compton banker igennem Train. Man kan fandme kun begejstres over denne ubestridte klassiker, og derfor er det også lidt af et antiklimaks, da Ice Cube smutter backstage for at lade WC fremføre et par solo-numre. Heldigvis er manden dygtig, og hans optræden suppleres af en flot magtdemonstration fra DJ Crazy Tunes.

WC når at fremføre seks numre, før Ice Cube er tilbage på scenen, og efter partytracket You Can Do It, får vi at vide, at Cube og hans crew langt fra er klar til at gå hjem endnu. Næste nummer er We Be Clubbin’, og herefter får Århus-publikummet et par rosende ord med på vejen: ”They used to always make me go to Copenhagen, but I’m really glad I’m here tonight!” Det lyder som en stor kliché, men han lyder faktisk, som om han mener det, og senere lover han kun at vende tilbage til København, hvis han også får lov at spille i Århus. Herefter følger 90’er-hittet It Was A Good Day fra The Predator-albummet.

Ice Cube og WC spiller hver sin side af Train-publikummet ud imod hinanden i et forsøg på at se hvilken side, der kan lave mest larm. Det er en vanvittigt stemningsskabende seance, der eksploderer i en fremførelse af Bop Gun, hvori Cube flere gange slår fast: ”I ain’t got nuthin but love for Denmark!”

Skarptskårne udgaver af Go To Church og Gangsta Nation afslutter aftenens koncert, og Cube takker os mange gange for at komme og se ham denne aften, mens WC storsmilende inviterer hele Train til afterparty på Hotel Royal.

Der er ingen ekstranumre, og denne fortærskede seance virker da også fuldstændig unødvendig i aften, hvor man, på trods af at man sagtens kunne have ønsket sig flere numre, virkelig føler, at man har fået alt, man kunne ønske sig af veloplagt westcoast-hiphop. Det har været en fest uden lige og en koncert med masser af hjerte, overskud og oprigtighed, og der er næppe mange blandt publikum, der har tænkt sig at gå glip af Ice Cube, næste gang han besøger landet. Det er på tide at gå hjem og grave sine gamle Ice Cube- og N.W.A.-plader frem fra gemmerne, for Ice Cube har denne aften bevist, at han ikke er et overstået kapitel. Tværtimod.