Hatesphere: Posten, Odense (turnéstart)

Hatesphere, Posten, Odense (turnéstart)

Hatesphere: Posten, Odense (turnéstart)

Nu er det ganske vist svært at tælle sammen i et mørkt lokale med hidsigt vekslende belysning og et publikum med meget ensidig tøjstil, men der var næppe over 100 metalelskere til stede, da Danmarks måske største dødsmetalnavn gav koncert torsdag aften på Posten i Odense.

Heldigvis tog Hatesphere sig ikke af det slatne fremmøde, men så ud til at nyde den første optræden på dansk jord efter en længere Europa-turné. Kaptajn "Pepe" Lyse Hansen og den nye besætning i bandet, med blot 21-årige "Joller" Albrechtsen forrest på scenekanten i shorts og blækbeklædte skinneben, benyttede chancen til masser af interageren med publikum. Særligt bassisten Mixen Lindberg greb ofte mikrofonen og jokede med "Odense 5000 kilo!"

Østrigske Coolio-covers
Inden Hatesphere tog over, havde ikke færre end tre opvarmningsbands fået den utaknemmelige opgave at sparke gang i torsdagsfesten. Både færøske Sick og belgiske The Dying trak nogle af salens ældre metalelskere frem til sceneafspærringen med coverversioner af klassikerne "Roots Bloody Roots" fra Sepultura og Panteras "Domination". Fem storgrinende østrigere i bandet Artas tog covertrippet et skridt videre med en opspeedet udgave af Coolios halvfemserhit "Gangster's Paradise", et indslag, der vakte mere latter end headbanging blandt de spredte tilskuere.

Da Hatesphere gik på, blev mængden foran scenen mere end fordoblet, men sjældent var der rigtigt liv i mere end de to forreste rækker. Sættets fire første numre skulle overstås, før bandet rigtigt fik sat skub i nakkehvirvlerne med "Murderous Intent" fra det fremragende album "The Sickness Within". Herefter var folk bedre med under "Backstabber" og "Cloaked In Shit" fra Hatespheres nyeste udgivelse "To The Nines", og også nummeret "Clarity" fra samme plade ser ud til at besidde en del livepotentiale at dømme ud fra folkets modtagelse.

Hedengangne hits og kommende klassikere
I 2007 brød Hatesphere med forsanger Jakob Bredahl, der havde været frontfigur siden bandets fødsel ti år forinden. Nu er det altså "Joller" Albrechtsen, der lægger hals til lyrikken, og Albrechtsens vokal er en anelse mere robust end forgængeren. Growlingen er blevet et par takker dybere, men "Joller" har taget Bredahls brede smil med sig på scenen og hyggede sig åbenlyst med at kunne snakke dansk igen ind imellem numrene. Det var ikke nogen let sag at losse gang i den tynde folkemængde, og man må vise respekt for Hatespheres afslappede og professionelle måde at håndtere jobbet på. Sætlistens 14 numre blev leveret med rigeligt engagement og potens i en balanceret blanding af ældre hits og måske kommende fra "To The Nines". Især førnævnte "Clarity" og "The Writings On The Wall" er klassisk Hatesphere med en massiv lyd af brølende guitar tilsat et melodiøst drop.

Intet at klage over
Vi skulle dog dybt ind i koncerten, før salens pege- og lillefingre rejste sig i strakt arm sammen med de små hår i nakken. Da det hidsige forspil til publikumsfavoritten "Disbeliever" gjaldede ud, rykkede de bagerste i salen en snes skridt tættere på scenen og gjorde taktfaste kast med hovedet. Og da de fem hjemvendte dødsrockere fulgte op med et andet ønskebarn i form af titelnummeret fra "The Sickness Within", virkede de fleste tilfredse med at være mødt op til det, der føltes som en huskoncert. Showet havde nået sit klimaks. Inden aftenens afslutningsnummer "Oceans of Blood" takkede "Joller" Albrechtsen Odense for "en fucking fed aften!" Når kun så få gider trække i den sorte T-shirt og bevæge sig ned på Posten til det vel nok stærkeste, den danske metalscene har at byde på i disse år, bliver der sgu aldrig en rigtig fest ud af det. Men Hatesphere leverede en fin lille huskoncert for dem, der dukkede op.

Hatespheres turné fortsætter til:
2009-04-17 - Voxhall, Aarhus, Denmark
2009-04-18 - The Rock, Copenhagen, Denmark