Jens Unmack og Slagterne: Musikcaféen, Århus

Jens Unmack & Slagterne, Musikcaféen, Århus

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Imens aftensolen gik ned over Århus, flokkedes et stort midaldrende publikum om Musikcaféen og fyldte det hyggelige spillested i Mejlgade til sidste plads. Såvel forventning som temperatur i salen var høj, og Unmack skuffede ikke, da han endelig entrerede scenen med sit band Slagterne (af Unmack selv annonceret som sneslagterne). Det blev en koncert på tæt ved syv kvarter og med hele 20 numre. Tilpas dystert og dramatisk, men med et skævt smil på læben.

Greb om guitar, mikrofonstativ og publikum

Sættet indledes i den meget tungsindede ende. Bandet er klædt i mørkt, og Unmack leverer fra det yderste af scenekanten et nærmest skræmmende iskoldt blik ud i salen. Der er dog plads til en smule selvimproviseret dans i form af små turbotrip og vuggen på stedet, som kun Unmack og Love Shop-kollega Henrik Hall kan lave dem. Bandet fornår tidligt at suge det stille og opslugte publikum til sig og helt ind i musikken, blandt andet fordi de første fem numre leveres nærmest uafbrudt. Specielt det nye "Stjernelys" bliver godt afleveret med veksling mellem en stille akustisk guitar, nogle dybere stød i omkvædet og afslutningsvis et "lala-stykke", der får publikum med.

Absolut okay!

Unmack og bandet løsner gradvist lidt op. Stemningen bliver en snert mere afslappet, og frontfiguren introducerer geografisk orienteret et nummer med en anekdote om at tage en taxa fra Brabrand til Moesgaard og gå tur i skoven. Unmack har flere gange undervejs i sættet held med en mindre historie, som afbræk til de ofte uhyggelige og forskrækkende tekster. Der bliver også spillet sikre kort, som da publikum svarer rungende "ja!" på Unmacks ledende spørgsmål: "Er det okay?"

Et enkelt vink til Love Shop

Efter titelnummeret fra seneste soloplade, "Aftenland Express" er der alvor og honnør. Den langsomme og tunge "Fremmedlegionær" fra pladen "Go!" er det eneste Love Shop-nummer, der er fundet plads til i sættet, og det afstedkommer et særligt langt bifald fra publikum.

Politiske spydigheder

Tempoet ryger igen i vejret på "København I Dine Øjne". Unmack forsøger at tysse og derved holde publikums begejstring tilbage. I stedet afbrydes jublen af en skrigende hylen fra anlægget. Bandet får dog rundet nummeret af og bruger sangens tema til en efterfølgende sarkastisk politisk opsang om blandt andet flæskesteg, Dansk Folkeparti og Århus Sporveje. Man kan sætte spørgsmålstegn ved vigtigheden af sådanne udtalelser i forbindelse med en rockkoncert. Temaet for hele smøren er dog ytrings- og kunstnerisk frihed, og i den ånd lader vi Unmack komme til orde.

Bandet runder koncerten af med en stribe sikre publikumstræffere. Seneste single, "Piloten På Sin Allersidste Dag", er et af den nyeste plades bedste, blandt andet i kraft af det strygerensemble, der akkompagnerer. I livesammenhæng leveres strygerne via keyboard, men går alligevel rent ind. "Happy Ending" vækker salen op til fællessang, imens "Coke Love Birds" og ordene "I Nat Skal Vare Ved" bliver sidste nummer og sidste linje.

Tre ekstra - og et til

Efter lange klapsalver og høje jubelbrøl vender bandet tilbage med den storladne "Mænd Uden Ord", den stille "I De Tabte Sale" og den mere festlige radiokending "Hollywood". Variationen er et godt billede på den måde Unmack og Slagterne konstant formår at veksle stemninger i deres musik. Som nævnt i indledningen er Unmack-universet en særlig dyster og dramatisk størrelse, hvor der alligevel er plads til smil på læben imellem al eftertænksomheden. En pointe, bandets selvtillid og udstråling på scenen er med til at understrege.

Ekstra-ekstranummeret er den afdæmpede "Vejen Hjem Fra Rock n Roll", der sætter et flot punktum for en fremragende og intens aften. For mindre end en måned siden smed vi på GAFFA fem store stjerner efter Jens Unmacks nye album "Dagene Løber Som Heste", og i dag kan han høste en ny håndfuld fortjente stjerner for en overlegen rockopvisning.

Jens Unmack og Slagternes turné fortsætter til:

18/04: Århus, Musikcaféen
23/04: Aalborg, Studenterhuset