Steffen Brandt & Tina Dickow: Posten, Odense

Steffen Brandt & Tina Dickow, Posten, Odense

Anmeldt af Kristoffer Kræn | GAFFA

Når to af Danmarks bedste sangskrivere krydser stemmer og strenge, er det enhver forbeholdt at hæve sine forventninger. Og håbet om, at to af Danmarks mest vellidte musikere ville levere noget udover det sædvanlige, var også til stede, da singer-songwriter-parret var på visit i Odense. Billetterne blev revet væk på få dage, og spændtheden på Posten summede i luften, mens røgen på scenen svævede afventende i det lilla spotlight.

Hitparade og humor
Klokken 20:01 stilnede snakken af, og Steffen Brandt ledsagede Tina Dickow på scenen. "Ja, vi havde jo sat næsen op efter et lidt større bifald," jokede TV2's forsanger, før han slog første slag på guitaren og trak et tæppe af stilhed over hovederne på Postens publikum. Aftenens første nummer var en af de kendte slags: "Bag Duggede Ruder," fra TV2's 83'er-album "Beat". Nummeret var starten på en intro med masser af hits og joviale anekdoter fra Niels Hausgaards århusianske pendant:

"Det var jo her på rytmepumpen i Odense, det hele startede for år tilbage," sagde Steffen Brandt og hentydede i spøg til Postens gamle navn "rytmeposten". Det var nok til, at det meget ukritiske publikum brød ud i høj latter. Brandt havde publikum under total kontrol lige fra starten. Fint nok.

"Alt Hvad Hun Ville Var At Danse" var næste nummer i hitmarchen, denne gang fremført af den smukke Tina Dickow, der på dagen virkede som den mest veloplagte af de to tekstkoryfæer. "Room With a View," fra Dickows studiealbum "Notes," var aftenens tredje nummer, og blev sikkert og flot fremført, dog med få pitchfejl fra Steffen Brandts andenstemme, der til tider fejler i kontrast til Tina Dickows mere kvidrende sopran.

Fornyelse, tak
De to kunstneres repertoires var fint afstemt med en forståelig overvægt af numre fra 30 år gamle TV2. Aftenens højdepunkter stod Tina Dickow dog for med numrene "Friend in a Bar" og "Let's Get Lost". Den fælles fortolkning af Leonard Cohen var ligeledes flot leveret, dog med det klare minus, at Steffen Brandt indledte nummeret med den samme joke, som da han gæstede Posten for næsten fire år siden: "Jeg ringede til Leonard for at spørge ham, 'hvor ensomt bliver det egentlig at blive ved at skrive sange?, til det svarede han..:"

Og her er vi så tilbage ved de høje forventninger. Et musikalsk- og kreativt semigeni som Steffen Brandt må have mere at byde på end jokes, overtegnede har hørt ham fyre af mange gange før. Det trækker ned, når man ofte ser Steffen Brandt optræde. Det var dog ikke noget, publikum straffede jovialitetens mester for, og heller ikke mere end et mindre irritationsmoment.

Plads til forbedring, trods alt
På en aften, hvor duetterne ikke helt klingede, reddede humoren, den flotte sætliste og artisternes høje bundniveau en lidt skuffende optræden fra to af de danske kunstnere, der de sidste mange år har leveret kræs og kraftfulde hits til de danske radioer. Det var samlet set en fin præstation, der lå lidt under Dickows, og specielt Brandts, vanlige standard. Det ukritiske publikum virkede godt tilfreds  med en noget rutinepræget præstation, og efterhånden som koncerten skred frem, poppede klapsalverne og latterbrølene stadig oftere frem, som bladene havde gjort det på de fynske træer weekenden igennem. Derfor får Brandt og Dickow også en fin karakter.

Steffen Brandt & Tina Dickows turné fortsætter til følgende byer:

22.04.    HORSENS, Ny Teater
23.04.    FREDERIKSHAVN, Det Musiske Hus