Jokeren og UFO Yepha: Store Vega, København

Jokeren og UFO Yepha, Store Vega, København

Anmeldt af Kristian Nygaard | GAFFA

Kejseren af recessionen i nye klæder. Jesper Dahl har for længst smidt guldkæder, pels og diamantstok. Nybarberet ned til jeans og en grå T-shirt spankulerede han med gadedrengeglimtet i øjet tilpas sat under hatten på skrå ind på scenen og serverede nyslebne hits fra Den Gale Pose til "Den Tørstige Digter". Mere elektronisk og med helt nye vers, der fik gamle kendinge som "Havnen" og "Møgluder" præsenteret for helt nye rim. Det var ti års bagkatalog skræddersyet til 2009.

Lektion i surround sound

Før Jokeren gik på, havde vinderen af dansk børnerap, Honik og undergrundsnavnet Cas varmet publikum godt op. Til deres ros gik de hurtigt af og på scenen og udførte en stram veloplagt opvarmning, som aldrig blev for langtrukken, som når man normalt står utålmodigt og venter på hovednavnet.

Aktuel Balstyrisk superliga sparkede koncerten i gang, da Blæs Bukki sammen med Jokeren åbnede ballet med "Gå Væk". Publikum var på fra start, og da hittet blev efterfulgt af den storladne "Respekt", var scenen sat for en aften med en bragende, medrivende lektion i surround sound.

Nye vers

Med de anmelderiske ørebøffer tunet godt ind og en nedskrivning i blinde var det klart som Vegas tynde sjask af en fadøl, at Jokeren går klart ud. Hvert rim og pointe spytter han, så hele salen ikke er i tvivl om, hvem der laver de skarpeste rim i landet her. Og de var nyslebne i dagens anledning. "Sulten", "Gravøl" og "Havnen" havde fået nye vers. Cas, der var med på scenen, udfyldte derfor både norske Styggtann og L.O.C.s roller med sine egne vers. Når man ikke kan få alle vennerne med på scenen, var det fedt at opleve, at man i stedet havde taget udfordringen op og ikke bare sat cd'en på.

Der var ellers god trafik op ad den røde gæsteløber. Joey Moe, førnævnte Blæs Bukki og Maria Hamer fik alle sammen deres del af rampelyset. Sidstnævnte gjorde en god figur. Ikke kun kropsligt, men hun udfyldte både Shirleyz og Niarns roller. Niarn har aldrig set bedre ud.

Remix til 2009

På "Den Tørstige Digter" er lyden mere elektronisk. Et mere end velspillende band flettede den nye dubagtige, stormende, speedrappende overdreven spændt op til tungt aggressivitet ind i bagkataloget. "Den Dræbende Joke", "Spændt Op Til Lir" og alle de gode gamle fra hans solotid var remixet til 2009. Fantastisk at høre en musiker, som ikke sidder fast i fortiden.

Jeg synes, Jokeren på sit forrige udspil var ved at miste terræn til toppen af dansk rap, men i aften og med hans nyeste album "Den Tørstige Digter" har han klart vist vejen for rappere, som måske frygter et liv efter de 30. Han er langt fra udkørt, han er snarere i sin bedste alder.

UFO Yepha

Ufo og Yepha kom lige fra deres ugentlige træningsaften i korklubben i TV2s "All Stars". Med Jokeren som opvarmning var stemningen allerede højt oppe, og de havde skruet et perfekt set sammen. "I dit fjæs"-rap fra start til slut.

Når de endda starter koncerten med helt nye rim, hvor Vega og Vesterbros gadenavne nævnes, giver de publikum følelsen af at være vidne til noget unikt.

De er gøglede og måske hofnarrene i dansk rap, men de hører til ved højbordet. Lige i skabet fra første tone, og det er også fantastisk engang imellem med noget uhøjtideligt rap. Selvironien godt placeret ved siden af glimtet i øjnene og et hitkatalog, hvor de nye mere ukendte numre havde styrken til at holde salen kogende, var de med til at sætte punktum for en aften i den bedste ende af skalaen. Det var bare overdrevent fedt. Punktum!