Slaraffenland : Pop Revo 09, VoxHall, Århus

Slaraffenland , Pop Revo 09, VoxHall, Århus

Den danske gruppe Slaraffenland har i de sidste par år fået masser af roser i ind- og udland, både for album og koncerter, og spillede eksempelvis på den store musikbranchefestival South By Southwest i Austin, Texas i marts. Den første dag i maj havde de så fundet vej til Pop Revo-festivalen i Århus. Scenen og gruppens mikrofonstativer og instrumenter var smukt pyntet med blomster, som hurtigt viste sig at stå godt til gruppens elegante og nuancerige musik. En musik, som kan beskrives som en meget sofistikeret, let jazz-inspireret artrock med forholdsvis avancerede akkordsammensætninger og breaks og flittig brug af blæseinstrumenter som tværfløjte, klarinet, saxofon og trombone samt unisone vokaler fra tre eller fire herrestemmer, der sammen gjorde det ud for lead-vokaler. Med andre ord en teknisk svær musik, men den lød let, elegant og egentlig iørefaldende, som den blev spillet og sunget af de veloplagte og meget velspillende musikere. Faktisk fremragende.

Slaraffenland lagde ud den nærmest hitpotentielle "I'm A Machine" fra sidste efterårs "Sunshine"-ep og fortsatte derefter med den energiske og endnu ikke indspillede "Long Gone". Herefter gik de ned i tempo med den stemningsfulde "Polaroids" fra deres seneste album "Private Cinema" fra 2007. Resten af koncerten var numre fra gruppens kommende, tredje album, der udkommer til efteråret, og det lyder mildt sagt lovende. Både iørefaldende og komplekse sange, som blev spillet med stort overskud. Til tider energisk, udadvendt og nærmest dansabel musik, andre gange småstøjende og andre igen nærmest poppet. På den gode måde. Det lykkedes tilmed gruppen at få sat i gang i en form for fællessang med publikum på det afsluttende nummer "Open Your Eyes", et nyt potentielt alternativt hit fra et orkester, vi fortsat kan have store forventninger til.