Gypsies: Train, Århus

Gypsies, Train, Århus

Gypsies: Train, Århus

Det var ikke for folk med svage hjerter, eller dårligt helbred i almindelighed, da Train fredag aften havde lagt et superprogram frem til århusianske koncertgængere. Anledningen var udgivelsen af det københavnske multigenreband, Gypsies', nye album, "For The Feeble Hearted". GAFFAs anmelder Christian Grubert gav pladen fire fortjente stjerner og berettede om et band, der med en solid portion vokseværk hurtigt har tilegnet sig et internationalt snit.

Boom Quips

Det skulle vise sig, at altid live-veloplagte Gypsies nemt kunne leve op til roserne, men først skulle vi et smut forbi tungt, elektronisk hiphop fremført af århusianske Boom Quips, der med rapper Ian Isak i front rev tilhøreren med rundt i et dystert menageri af voldsom uptemporap, dyb bas og dominerende electroeffekter. Umiddelbart lyder det som genreforvirring af højeste kaliber, men Boom Quips løftede opgaven fornemt, og med et energisk show markerede de sig tydeligt, som et band og koncept, der skal holdes øje med. Boom Quips har i øvrigt en ep ude nu, som udkommer på Run For Cover.

Flødeklinikken

Efter Boom Quips, som for resten var en fremragende floorfiller, bød aftenen på endnu et lokalt hiphopact i form af det hårdtslående rapkollektiv Flødeklinikken. Århusianerne indtog scenen på Train med masser af energi og selvsikkerhed, og fik hurtigt trukket de tilbageværende "barhængere" ud på gulvet. Her kunne de på første parket opleve et studium i, hvordan man som kunstner når ud over scenekanten. Flødeklinikken imponerede med deres sædvanlige mix-ups af reggae, funk, rock'n'roll og rap, som lagde grundstenen for en aften, der var dømt til at udvikle sig til en kæmpefest. "Hvor er det sindssygt, Train," råbte Flødeklinikken - og ramte hovedet på sømmet.

Gypsies

Temperaturen var således glohed, da aftenens hovednavn storladent entrerede scenen med 200 kilometer i timen med deres nye albums intronummer "Let Your Self Fly". Netop tempoet og energien har altid kendetegnet Gypsies, som elegant balancerer på det yderste af scenekanten i en blanding af soul, funk, rap og rock, og tilsammen giver det performancemæssige knaldperler, hver gang forsanger Shaka Loveless og co. er på plakaten.

Gypsies fortsatte de gode takter med albummets måske bedste nummer, "American Girl", som dog ikke fik nogen særlig modtagelse af publikum, nummerets helstøbthed taget i betragtning. Det var dog ikke grund til bekymring, for entuasiasmen vendte straks tilbage med førstesinglen "The Mirror", som allerede vakte en del genkendelsesglæde hos mange af de dedikerede fremmødte.

Kælderkantine eller kæmpeklub

Det flower, når Gypsies spiller. GAFFAs anmelder overhørte sin sidemand sige "Det ligner sgu, at de har pissesjovt," og det er ganske korrekt observeret. For de har det sjovt. Passionen og nærværet lyser ud af bandet, og det er uanset, om de spiller i anmelderens gymnasiums lille kælderkantine, som tilfældet var nogle år tilbage, eller foran et tætpakket Train i det, der vel må betegnes som bandets højdepunkt som hovednavn.

Senere introducerede Shaka på "One Hand Up" endnu en Århus-rapper til scenen. Unge Negash Ali nærmest stormede ind på scenen og tilførte med et vanligt, agressivt flow Gypsies endnu en dimension, og samarbejdet klædte begge parter yderst fornuftigt.

Højdepunkter mod afslutningen

Koncertens højdepunkt var dog uden tvivl storhittet "Part Of Me" fra sekstettens debutudgivelse "One Hand Up", som indbød til fællessang på bedste 1. maj-manér. Til slut rundede de af med en up-tempoudgave af Mobys "Natural Blues", og så var al tvivl udelukket; Gypsies er et fremragende liveband med nu to gode skiver på samvittigheden. Det lover godt for københavnerne med vokseværk.

"For The Feeble Hearted" er i butikkerne mandag 4. maj.