Andrew Bird: Lille Vega, København

Andrew Bird, Lille Vega, København

Andrew Bird: Lille Vega, København

Anmeldt af Lars Rønn Olsen | GAFFA

Med ikke mindre end syv studiealbums i bagagen – eklektisk sammensat af elementer fra folk, swing, jazz, gypsy og rock – er Andrew Bird lidt af et musikalsk unikum. Især hans live-optrædenders rygte går milevidt forud for den violinspillende hovedperson, og selv på vores side af Atlanten spiller Bird udsolgte shows på stribe. Denne aften i Vega var ingen undtagelse.

Den amerikanske multikunstner emmede af overskud fra første tone, og åbnede overlegent koncerten med at opbygge to hele numre fra grunden, blot ved at sample violin og vokal. Herefter fik han selskab af sit band, der i starten ironisk nok ikke formåede at levere et nært så klingende klart lydbillede, som Bird havde leveret ene mand få minutter tidligere. Det nåede dog aldrig ind på livet af Bird, der overbevisende og selvsikkert styrrede arrangementerne koncerten igennem.

Bird var ikke blot en teknisk fryd for sanserne, men formåede samtidig at tilføje et nærvær og personlighed, som kun få formår at tvinge ud over scenekanten. Et karakteristisk træk ved Birds optrædender, der uden tvivl har vundet ham uforlignelig respekt som kunstner. Som eneste negative aspekt ved dette overskyggede Birds ivrige vokal ofte den kontrollerede ro, der præger ”Noble Beast”, hvor det for stort set al hans tidligere materiale var en energisk gevinst.

Hans personlighed skinnede lysende klart igennem i alt, hvad han foretog sig musikalsk, mens al anden kontakt til publikum var en akavet størrelse. Bird gjorde nærmest et nummer ud af at tale så sort som muligt mellem sine sange, hvilket i første omgang virkede meningsløst og påtaget, men i bakspejlet står det som varemærket på den forfriskende uprætentiøse kunstner, der ganske enkelt bare formidler sine tanker og ideer bedst musikalsk.

Andrew Bird er ikke blot ekstremt musikalsk begavet, men besidder også en sjælden evne til ganske ukrukket at gengive sine sære personlighedstræk gennem sin lyrik. Begge dele forstærket af hans tilstedeværelse på scenen, og aftenen i hans selskab blev en sjælden helhedsoplevelse.