Xzibit: Posten, Odense

Xzibit, Posten, Odense

Xzibit: Posten, Odense

Westcoast-legenden viste flaget, leverede varen og præsterede et næsten gennemført hitparade-show

Onsdag aften indtog mister X to tha Z, Xzibit, Posten i Odense. Med sig havde han DJ Fingaz, upcoming westcoast rapper Young D og ikke mindst sangeren og rapperen Jelly Roll. Warm-up- tjansen var tildelt Jeppe Rapp og Sicknature. Eneste fejl i de acts var, at de blev efterfulgt af pauser, hvor lysene blev tændt og luften i den ballon, de lidt forgæves forsøgte at puste op, røg ud igen. Det var egentlig lidt synd, men hvad gjorde det, når man skulle se et sandt rapfænomen som Xzibit.

DJ Fingaz gik på, og stemningen kom lidt op i gear, da han spillede et par sande LA-klassikere såsom Snoop Dogg og 2pacs "2 Of Amerikaz Most Wanted". Da Xzibit entrerede scenen, var det selvsagt til publikums store tilfredsstillelse. Der var dog nogle, der var knapt så tilfredse, idet der udbrød slåskamp imellem 3-4 kvinder. Det generede nu ikke manden med den dybe stemme, idet han sparkede showet i gang med den ene Dr.Dre-producerede sang efter den anden. Umiddelbart virkede han glad og veloplagt, men som de fleste andre rappere skulle han lige en 8-10 minutter ind i showet, før han virkelig tog et solidt greb om crowden.

Xzibit er en mand med en sublim stemmeføring og særdeles solidt flow, og det kunne tydeligt høres i salen. Det var dog primært fordi, at Young D's stemme på ingen måde havde den samme bund som værten fra "Pimp My Ride". Men de komplementerede nu hinanden meget godt, og både Young D og Jelly Roll fik spyttet et vers hver. Da klassikeren "Alkoholik" kom på, råbte nærmest samtlige mennesker med på hooket, samt det meste af første vers, og det fik Xzibit til at stoppe musikken og tilkendegive, at han sjældent havde oplevet noget lignede. Derfra var han i superform, og humøret var højt, imens han beviste sin legendariske status igen og igen, ved at spille en perlerække af hits og populære gæstevers. I flæng kan nævnes Xzibit-features fra både Eminem, Dr.Dre og The Game album - det var noget, crowden virkelig kunne feste med til.

Langt klimaks

Vi fik "Paparazzi", "California Vacation", "What's The Difference", "Bitch Please II", og man kunne blive ved. Og det gjorde han såmænd også. Klimakset varede ufatteligt lang tid - af en rapkoncert at være. Tempoet blev først taget ned, da Xzibit fremførte det ærlige og følsomme nummer "Thank You". Desværre forstod publikum ikke helt hyldesten til dem selv, og man skulle tro, at de ikke kendte numrene fra det seneste album "Full Circle".

Men smukt fremført var det, og for undertegnede var det aftenens bedst fremførte nummer, da Xzibits store stemme fik lov at folde sig ud, uden store pompøse Dr.Dre-beats. Jelly Roll backede generelt alle hooks'ene ufatteligt godt op, men især hans mærkbare stemme toppede også på det track. Det skal siges, Jelly Roll er en afro-amerikaner på cirka 160 kilo, men har den mindste og blideste stemme, undertegnede til dato har hørt fra en så stor mand.

Herfra blev der hyggesnakket lidt fra scenen om "8 Mile"-filmen og et par andre ting. Hele salen stod med krydsede arme til signatursangen "X" , og til sidst blev der serveret et energisk og spritnyt track fra den kommende plade, inden Xzibit takkede pænt af. Han spillede alt, hvad man havde turdet håbe og forvente. Særligt den sidste del af koncerten var fuld valuta for pengene, og der var stort set ikke en finger at sætte på lyden eller det knap en time lange show. Hverken kvinder på scenen eller for meget unødig snak - det var med Xzibits egen sangtitel en "Front 2 Back"-koncert.