Highway Child: Kansas City, Odense

Highway Child, Kansas City, Odense

Highway Child: Kansas City, Odense

Anmeldt af Kristoffer Kræn | GAFFA

Det er svært med ord at beskrive danske Highway Child. For selvom de selvbestaltede rocksvin har en afvæbnende tilgang til musikken, er de på samme tid seriøse, velovervejede og dybt geniale. De ligner fire konfirmander fra Thy-lejren, som de indtager scenen i deres hvide, spraglede skjorter, tætsiddende veste, bukser med svaj og puddellignende frisurer. Et udpluk af Snehvides syv dværge i forstørret format. En Christianit hjemvendt efter ti år i Texas. Eller et støvet fotografi, fra dengang mænd gik med hårbånd og kvinder gik uden BH. Det lyder gakket, men det er kun noget, der styrker den musikalske oplevelse, når lydbilledet i kontrast til udseendet bliver malet med whisky, smøger og sydstatsrock.

Godt nok hedder de Highway Child, men det barnlige går ikke gennem musikkens bestøvede Texas-lyd, men mere gennem attituden, der på én gang signalerer overlegenhed og overskud, men samtidig fremtvinger masser af smil og spontane udbrud på scenen. Vejen til det musikalske udtryk går over navne som Black Rebel Motorcycle Club, Led Zeppelin og AC/DC - der er med andre ord tråd til den indre svinehund fra start til slut. Det er langtfra originalt i et internationalt perspektiv, men i Danmark er der langt mellem de bands, der kanaliserer talent over i traditionel, lettilgængelig rock n' roll.

25 minutters non-stop-tråd

Københavnerne indtog scenen klokken kvart over 10 torsdag aften i Odense, og gav fra start smæk for skillingen . De bluesede basgange gungrede løs, mens den distortede guitar bragede ud over Kansas Citys normalt røvkedelige publikum. Som modsvar forlod beskuerne for en gangs skyld både stole og hæmninger og gik om bord i Highway Childs forførende univers.

Det marchinspirerede Åbningsnummer "Red, White and Blue", fra bandets nye album "Sanctuary Come" lagde en fin bund for opfølgerne "Love for Sale" og "Just Like You" fra debutpladen "On the Old King's Road". Volumen var sat på max, og efter 25 minutters (!) opvisning, uden så meget som et sekunds pause mellem numrene, sagde frontmand Patrick Heinsøe, godaften til publikum.

Kontakten til tilhørerne var fin gennem hele koncerten, og det medførte en begejstring, man sjældent ser på den odenseanske musikscene. På nær et enkelt akustisk nummer var koncerten galoperende guitar og hvirvlende trommer, og det medførte headbanging og hænder, der blev rakt mod Kansas Citys mørke loft - ren begejstring.

Patrick Heinsøe har en imponerende vokal, der med lige dele skønklang og sandpapir minder om Brian Johnson, Robert Plant, Robert Turner, og hvad de alle sammen hedder. Overvægten i sættet var naturligt nok fra gruppens nyeste album, "Sanctuary Come". Desværre, kan man fristes til at sige, for gruppens første plade "On the Old King's Road" er et niveau over den altid svære toer.

Et Roskilde-værdigt rockshow

Efter at bandet var gået af scenen, og publikum havde kaldt på mere, kom Highway Child ud for at færdiggøre koncerten, og det var her, at publikum for alvor gav los. Faktisk dannede der sig hurtigt en form for moshpit foran scenen, hvor 15 -20 personer headbangede og skrålede med på numrene "Evelyn", "Change Yourself" og aftenens sidste nummer: Det selvbetitlede nummer "Highway Child.".

Efter en time og et kvarter, der føltes som 30 minutter, var det hele slut. Highway Child kunne snildt have trukket koncerten et kvarter længere, og blandt andet have medtaget en af deres mest velkendte numre "Lonelytime Blues". Men hurra for den traditionelle rock, og Kansas City for at have booket et fremragende, funklende dansk rockbarn. Måske de burde tage kontakt til Roskilde Festival, og give dem et praj om, at de mangler at booke et af Danmarks bedste livebands. Og sidst tak til Highway Child, for at give den bedste koncert, denne anmelder har set i år, for at sparke ild i Odense, og for at trække paralleller mellem Christiania og mere dystre steder, hvor kriminel er et plusord, og landevejen fører lige luks i helvede. Dacapo, Highway Child.