Nephew
DanmarkDenmark

Nephew: Danmark/Denmark

CD / Copenhagen Records
Udgivelse D. 05.06.2009
Mikkel Elbech

Velvidende at Nephew har på den pæne side af 100.000 potentielle købere af et nyt udspil, kunne bandet have valgt at forsøge at genskabe det, der tidligere har vist sig som en sikker succesopskrift. Men sådan spiller synthesizeren heldigvis ikke. De 12 numre er fortsat på både dansk og engelsk og har de digitale tangenter placeret markant i lydbilledet, men de rummer et overskud og en modenhed, der tillader Nephew at afsøge nye afkroge af deres eget univers. Det fører til både det decideret introverte i numre som Det Her Sker Bare Ikk’ og Gong Gong og det prægtigt frembrusende i Va Fangool! og førstesinglen 007 Is Also Gonna Die. Og så er der sangene om hjemlandet, der er krydrede med lige dele smæk og stolthed, men begge dele pakket underfundigt ind, som når danerne italesættes som efterkommere af Knud den Store, der som bekendt regerede over både de dansk- og engelsktalende. ”Vores buschauffør kan godt køre bus / der’ rigtig mange, der’ rigtig tilfreds med hans niveau imellem bremse og gas”, lyder det eksempelvis i Danmark Man Dark, som man ikke skal være marxistisk analytiker for at kunne læse et subtilt politisk kommentarspor ud af. Hvor teksterne er blevet mere ligefremme, har musikken imidlertid rykket sig et skridt bort fra det mere lettilgængelige, hvilket nok skal afskrække nogle. Men giver man albummet blot en lille håndfuld gennemlytninger fra ende til anden, er der potentiale for at ende med en af de fineste lytteoplevelser, som vort lille land kan byde på. Og så megen opmærksomhed fortjener Nephew som minimum – stadigvæk.