Björk
Voltaic

Björk: Voltaic

DVD / Wellheart/One Little Indian
Udgivelse D. 18.05.2009
Michael Jose Gonzalez

Seneste udgivelse fra Björk består egentlig af to cd’er og to dvd’er, men i denne anmeldelse er det dvd-delen, der står for skud, selvom det for god ordens skyld skal nævnes, at cd’erne kvalitetsmæssigt er på samme niveau som dvd’ernes indhold.
Første dvd indeholder to meget forskellige men lige dele forrygende optrædener fra henholdsvis Paris og Reykjavik, hvor den islandske skovalf ved begge lejligheder giver alt, hvad hun har i sig. Alle der har oplevet Björk live, ved hvor intens en performer, hun er, og disse optagelser gengiver flot den stemning, der tydeligvis har været ved de to koncerter. Fra det farvestrålende, energiske og sprudlende festfyrværkeri af et show i Paris til den helt afdæmpede og intime koncert i Reykjavik - samt alle mellemstationerne.
Voltaics anden dvd indeholder videoerne til fem af sangene fra Volta. Björks musikvideoer er som altid, fristes man til at sige, en udsøgt visuel fornøjelse. Særligt The Dull Flame Of Desire og Wanderlust er både foruroligende og bjergtagende. Sidstnævnte fremstår eventyrlig, selvom den ikke opleves i det oprindelige 3D-format. Det er interessant at se hvilket maskineri, der sættes i gang, når der skal indspilles videoer på de to Making Of-dokumentarer, og det eneste, der forhindrer denne udgivelse i at få de maksimale seks stjerner, er den lidt trættende gennemgang af ti fanskabte Innocence-videoer. Det er dog en bagatel i denne fremragende udgivelse, der sætter en tyk streg under, at Björk er en enestående kunstner, der gang på gang formår at finpudse, udvide og forny sit unikke udtryk.