Jonas
W.A.I.T.T.

Jonas: W.A.I.T.T.

CD / Playground Music
Udgivelse D. 25.05.2009
Sohail Hassan

Talent er ikke sådan at fornægte. Jonas Rendbo er tilbage med opfølgeren til sit debutalbum fra 2005. Der sket rigtigt meget i Jonas liv siden sidst. Rigtigt meget fantastisk, og det afspejler sig i hans musik. Han er blevet far og har turneret verden og sunget, som den hvide dreng han er, med sit overbevisende soul-talent for et meget kritisk internationalt og for det meste sort publikum. Det har vundet ham hæder og anerkendelse. Det er en langt mere musikalsk moden Jonas både i udtryk og indhold, vi præsenteres for. Han har virkelig fundet sig selv og fremstår helstøbt og stærk med sit meget mere blues'ede udtryk. Hvor hans debut var stærk neo-soul-r&b, er det her lige dele blues, soul, funk og folk-rock. Lyt f.eks. til Chariot eller Crash & Burn. Det bringer tankerne hen på navne som Anthony Hamilton eller Tony Rich for ikke at tale om Stevie Wonder, der jo fra start har været Jonas' store inspirationskilde.

Albummet er igen produceret af Jonas faste keyboardspiller og samarbejdspartner, svenske Daniel Fridell. Sangene er alle skrevet af Jonas i samarbejde med en lang række udenlandske soul-talenter, som han har mødt på sine eventyr især i London. Den måske mest bemærkelsesværdige er neo-soulens ophavsmand, britiske Omar. Nummeret Sensational emmer af lækker Omar og er lavet i samarbejde med denne og Omars bror Scratch Professor. Netop sangskrivningen er Jonas stærkeste triumf. Jonas synger rigtig godt. Han er teknisk velfunderet, udtrykket rummer masser af sjæl, og sangene fremføres med indlevelse, men han har ikke den stærkeste stemme. Noget af det mest imponerende ved denne udgivelse er, at Jonas har samlet en håndfuld af de dygtigste musikere og indspillet alt materialet live i studiet på tre dage. Deraf album-titlen We Are In This Together. Selvom lyden gennemgående mangler lidt slagkraft, så sprudler den retro live-studie-lyd, der er opnået, af liv og sjæl. Meget, meget lækkert, hr. Rendbo. Andre fantastiske numre er Two Times Love Is One, skrevet med det afdøde lysende talent Lynden David Hall, hvilket tydeligt høres, og ikke mindst det reggae-inspirerede Hopes Are High. Jonas er et et imponerende herboende soul-talent, hvilket man kan opleve, hvis man ligger øre til og lytter, især live, hvor det hele kommer stærkere til udtryk og går op i en større enhed.