Susanne Haxthausen Doreng og Hans H. Langkilde
Torben Lendager – Forever Together

Susanne Haxthausen Doreng og Hans H. Langkilde : Torben Lendager – Forever Together

Bog / Bogkompagniet
Udgivelse D. 11.05.2009
Torben Holleufer

Der kommer altså en mængde erindringsbøger for tiden, der alle har den fællesnævner, at de i en traditionel bogverden med kvalitetsbevidste forlæggeres kritiske øjne som kvalitetskontrol næppe ville have en kinamands chance for at nå op af skrivebordsskuffen. Resultatet veksler mellem stedvist interessant og bedøvende ligegyldigt.

Som nu denne bog om Torben Lendager. Manden var en af de helt store kultstjerner inden for den danske version af glamrock. Hvor dånende pigehjerter i 1970'ernes start ville overklistre deres værelser med folk som Brian Connolly fra Sweet, Gary Glitter eller Mark Bolan fra T Rex, så var Torben Lendager i rollen som den lille charmetrold i The Walkers med hits som "Sha-la-la-la-la" og "Forever Together" en stjerne, der i den grad regerede i en hjemlig verden, hvor tøj fra Carnaby Street og svenskerhår, samt gabardinebukser, var opskriften på noget, der førte til groupier i metermål og dånende piger, der overnattede uden for forsangerens gadedør, eller skreg en hel koncert igennem. Altså nok til at få en særdeles interessant bog ud af fra en verden, der allerede dengang var bedømt som dårlig smag og fik bevidste flippere med de rigtige meninger til målrettet at ignorere den. Når det tværtimod bliver en gang navlepillende petit-journalistik, skyldes det nok, at vinklen med at se det meste fra eks-konens side måske ikke var den smarteste.

Okay, Susanne Haxthausen Doreng har da haft øjnene med sig og giver et godt billede af en tid, hvor man hang ud på diskoteker som Ryttergården ude ved Bakken eller på Jomfruburet inde i København, og det er interessant at hænge med diskerne, som var en ret borgerlig reaktion på hippierne og også var et varsel om punkerne, som var på vej. Jeg ville dog meget hellere have haft en hel bog om den tid set indefra i stedet for bogen, som synes beregnet som en gave til Lendagers fanklub af 60-årige teenagere.

Når jeg alligevel synes, at der er en del ting at hente i bogen, så er det nok beskrivelserne af det danske musikmiljø, fra Lendager første gang via Gustav Winckler kommer ud på plade og siden, hvordan det nydannede Walkers, som selvfølgelig har Johnny Reimar (who else?) som en vigtig fødselshjælper, optræder på klubben Revolution på Aaboulevarden med en ung knægt fra England ved navn Rod Stewart som opvarmning. Det er nok lige før, Small Faces går i opløsning, og The Faces med Stewart og Ronnie Wood tager afsæt, og Stewart forsvinder oppe i rockhimlen. Eller hvordan korpigen på single nummer to såmænd er en purung Sanne Salomonsen. At vi så hele tiden får strejf af novelleblad, som i beskrivelsen af en hed nat i lagenerne, må man tage med.

Alt i alt et loyalt portræt, hvor Torben Lendager nogle gange er i linsens søger, men som også i al for høj grad lader os få indblik i Haxthausen Dorengs liv og levned, og det er nok knap så interessant. Faktisk er det eneste øjeblik, hvor Lendager selv kommer ud over rampen med noget, der ligner en holdning, dér, hvor han nævner Richard Ragnvalds version af Lendager-sangen "Kære lille Mormor", og hvordan han intet har imod, at den på Dansk Folkepartis årsmøde blev til "Kære lille Pia". Charmerende.

Susanne Haxthausen Doreng og Hans Henrik Langkilde:
Torben Lendager - Forever Together
Bogkompagniet