Snow Patrol: Store Vega, København

Snow Patrol, Store Vega, København

Snow Patrol: Store Vega, København

Anmeldt af Kristian Bach Petersen | GAFFA

Nordirske Snow Patrol er et band, der deler vandene, bare tag et kig på anmeldelserne af deres plader her på sitet. Enten falder man for deres følelsesladede pop, der med lidt god vilje også kan betegnes som alternativ rock, eller også får man kvalme af bandets fløjlsbløde, og lidt kønsløse musik, der får Coldplay til at lyde punket.

Det udsolgte Store Vega var, logisk nok, fyldt med folk i den første kategori, og de fik bestemt, hvad de kom efter. Der var dog også lidt ammunition til den knap så Snow Patrol-gale under en koncert, der gik fra det bombastiske og flotte til det gennemsnitlige og mere middelmådige.

Først og fremmest var det befriende at høre, hvor meget Snow Patrol havde skruet op for guitarerne. Bandet gik i den grad til den på deres instrumenter og løftede de poppede numre fra deres tre seneste plader og gav dem noget egentlig rockkant. Det så man, fra "If There's a Rocket" startede koncerten, og helt frem til "Open Your Eyes", der lukkede koncerten, hvor det ikke var svært at forestille sig bandet spille et stadion, eller måske Orange Scene, op.

Bandets centrum er ubetinget frontmand Gary Lightbody, og han virkede utrolig veloplagt og glad for at være i København. Han småsnakkede med publikum og labbede smilende de mange "I love you"-råb i sig. Om det var al den kærlighed, der fik ham til tidligt i koncerten at glemme teksten til "How To Be Dead" skal være usagt, men han tog det i stiv arm. Senere fik han også tid til at fortælle lidt om bandets besøg på Christiania og sludre lidt om Spinal Tap med publikum på balkonen. Og publikums kærlighed til Snow Patrol og Lightbody var virkelig overvældende. Der blev klappet, sunget med og hujet til den helt store guldmedalje.

Hvis man skal tage de kritiske briller på, blev det, som koncerten skred frem, mere og mere tydeligt, at den fremtrædende guitar gik noget ud over variationen i de enkelte sange. Så rockfølelsen kom på bekostning af de virkelig gode sange, der blev trukket lidt ned i niveau, og det hele endte lidt ensklingende. Samtidig afslører det også, at selv om Snow Patrol har styr på deres sangskrivning, så er de ikke i den musikalske superliga med bands som U2 og Coldplay, grupper, der ofte bliver nævnt i sammenhæng med Snow Patrol. Numre som "You Could Be Happy" og "Run" ligger simpelthen på den banale side, og selv om publikum var friske og med på det, var Lightbodys opdeling af folk som kor på "Shut Your Eyes" hele tiden i overhængende fare for at gå op i ren hat og Allstars.

Ellers blev første ekstranummer "The Lightning Strike" leveret flot og intenst og var sammen med "Take Back The City" og "How To Be Dead" blandt koncertens bedste. Og hvis mans ser ud over smågrus i maskineriet, leverede Snow Patrol en fin og utrolig sympatisk optræden i et tætpakket og meget varmt Store Vega.