Talib Kweli: VoxHall, Århus

Talib Kweli, VoxHall, Århus

Talib Kweli: VoxHall, Århus

Anmeldt af Anders Hjortskov | GAFFA

Man kunne med rette have sine bange anelser, når der stod "Blacksmith Soundsystem" på plakaten på VoxHall denne tirsdag aften. Det var fra start en smule uklart, hvad det egentlig var, folk havde brugt deres penge på. Til gengæld stod en af mestrene af den bevidste rap, Talib Kweli, også noteret, hvilket normalt må karakteriseres som en sikker satsning. Brooklyn-rapperen havde dog kun tænkt sig at give en minimal forsmag på sine rap-evner.

Flere gange før har Talib Kweli besøgt Danmark, og har ladet publikum stå målløse tilbage efter at have hørt den imponerende teknik, som han besidder. Den sandhedssøgende rapper er i øjeblikket et af de bedste bud på amerikansk hiphop med noget på hjerte. Både som halvdelen af Blackstar sammen med Mos Def og som soloartist har de lyriske bombardementer regnet ned over den amerikanske rapscene i over ti år. Kweli selv har dog ofte problematiseret sin rolle som backpacker og fortaler for de sortes sag i mulighedernes land. Brooklyn-rapperen har ikke stået tilbage for et hit med Will.i.Am eller Kanye West eller en duet med Justin Timberlake, for at kombinere sin bevidsthedssøgende tilgang til hiphoppen med et mere populært islæt.

Negash Ali bød mesteren velkommen

Den århusianske Negash Ali, der er albumaktuel med det roste album "Asmarino", havde fået æren af at varme op for et af sine store idoler. Den unge rapper udviste en utrolig glæde over at spille, og fremførte blandt andet selvsikkert hittet "We Get By", Majors-nummeret "Troubled Young Man" og viste tilmed fornuftige evner som freestyle-rapper. At den unge mand oveni har en stemmeføring i særklasse og et opbakning fra sine to sangere og dj Static, gør, at Talib Kweli ikke kunne have fået en bedre introduktion.

Publikum var varmet op til noget stort, da noget besynderligt skete på scenen. Tæppet blev trukket for, og efter en halv time åbnede den midterste tredjedel af tæppet op med den amerikanske dj Chaps og hans mixerpult helt fremme ved publikum. Det var meget godt tænkt at komme tættere på publikum og forsøge at skabe en mere intim stemning, før Talib Kweli gik på. Efter en del velvalgte hiphopklassikere kom den ventede Brooklyn-rapper styrtende frem i tæppets mellemrum og åbnede ballet med hittet "Hot Thing", der ikke lod en hånd forblive i bukselommerne. Talib Kweli kunne også denne triste hverdagsaften sætte gang i publikum med sit forrykte flow.

Luften gik af ballonen
Talib Kweli holdt pludselig inde med rappen, smed jakken og stillede sig om bag mikserpulten med dj'en, der spillede endnu flere hiphop-klassikere. Velkommen til Blacksmith Soundsystem. Talib Kweli lagde ikke skjul på, at nu skulle vi have en fest, og dj'en og han ville stå for underholdningen. Publikum var i starten med på legen og jublede over de forskellige numre, der blev sat på.

Konceptet omkring Blacksmith Soundsystem syntes at fungere udmærket, da Talib Kweli flere gange i løbet af dj-sættet indimellem greb mikrofonen og gav os numrene "Say Something", hittet "Get By" og et nyt nummer fra hans genforenede hiphop duo med dj Hi-Tek, Reflection Eternal. Men numrene hele tiden blev kortere og færre, mens dj'en fik lov til at spille flere og flere numre fra sin spilleliste. Talib Kweli begyndte oveni at reklamere for sit pladeselskab Blacksmith Music og sin profil på Twitter (!), hvilket bidrog til det underlige indtryk af aftenens forløb.

Talib Kweli insisterede på at holde tirsdagsfest i Århus og kunne sagtens fortrylle med sine enkelte vers fra scenekanten. Manden fik også skabt en breakercirkel blandt publikum, der velvilligt dansede på VoxHalls klisterede gulv. Men også dette tog alt for lang tid og medvirkede til, at luften hurtigt gik af ballonen. Folk begyndte at forsvinde fra VoxHall, før stjernen var gået fra scenen, og Talib Kwelis lydsystem syntes ikke at kunne holde publikums koncentration i de to timer.

Forspildte evner

Man kunne skyde skylden på, at det var tirsdag, og VoxHall langt bedre var egnet til at holde egentlige koncerter i. Blacksmith Soundsystem burde være henvist til en klub, hvor den intime stemning var mere givet på forhånd. Talib Kweli var lystig og glad gennem hele seancen, men man kunne ikke lade være med at stå forvirret tilbage, når nu en af verdens bedste rappere endelig er i byen.

Negash Ali kom til undsætning hen imod slutningen af aftenen og virkede upåvirket af at stå på scenen med sit store idol. Han leverede endnu en freestyle på engelsk, der lod til at få Talib Kweli op af stolen, som var nødt til at give igen med en opvisning i sine frestyle-evner. Når nu den unge århusianer kunne rappe, så måtte Kweli i arbejdstøjet og viste noget af det, som vi var blevet snydt for det meste af denne aften.

Publikum kom igen op i det røde felt, men måtte igen blive henvist til dj'en, mens pladeselskabet Blacksmith Musics anden grundlægger Corey Smyth havde drukket sig fuld oppe ved mikserpulten og mimede til numrene sammen med Talib Kweli. Aftenen sluttede lige så underligt, som man kunne forestille sig. Rap-stjernen begyndte til slut at diskutere med publikum gennem mikrofonen, om Eminem eller Asher Roth var den bedste rapper, og efter endnu en gang at have mindet om sin profil på Twitter, forsvandt han lige så pludseligt, som han kom. Tilbage står man med en følelse af, at de imponerende evner, som Talib Kweli tydeligvis stadig besidder, var spildte på en aften som denne.