Boil : Spot Festival 2009, Musikhuset, Filuren, Århus

Boil , Spot Festival 2009, Musikhuset, Filuren, Århus

Anmeldt af Roy Fogde | GAFFA

Århus-bandet Boil var det andet band, der betrådte børneteaterscenen i Musikhuset, i foreningen Metal Royales glimrende initiativ for at få mere metal på radaren til årets Spot Festival. Noget decideret metalband er Boil dog ikke - hård rock er måske en mere passende beskrivelse af bandet, som stilistisk læner sig op af slut-halvfemsernes post-grunge.

Forsanger Jacob Løbners mørke, let nasale vokal lægger sig et sted i mellem Stainds Aaron Lewis og især Tools Maynard James Keenan, og det er egentlig meget rammende for den lyd, kvartetten dyrker. Det er mørkt, stramt og glimrende udført, men samtidig har man også en fornemmelse af at have hørt det hele før, til et punkt, hvor det nærmer sig plagiat.

Og hvor Tools lyd - på for eksempel debutalbummet "Undertow", som bandet synes meget inspireret af - er defineret ved kontrolleret vildskab, mangler Boil den kant og nerve, som for alvor adskiller dem fra mængden. Det er kontrolleret og tilbageholdent, men den store forløsning glimrer desværre ved sit fravær, hvilket er synd og skam for et band, som uden tvivl kan sit håndværk. Så hvad der nok er tænkt som moderne prog-metal, drukner i sangenes forudsigelighed og statiske anonymitet.

Der er måske stadig et publikum for det, amerikanerne noget nedladende kalder jock-rock, men det er lidt svært at regne ud, hvad ambitionsniveauet er for et band, der i den grad bærer præg af en genre, som de fleste nok har set som død og begravet med Creeds opløsning. Så selv om det virkelig er dygtigt udført, vil det klæde Boil at se fremad og gå deres egen vej.