Trolle//Siebenhaar : Spot Festival 2009, Musikhuset, Store Sal, Århus

Trolle//Siebenhaar , Spot Festival 2009, Musikhuset, Store Sal, Århus

Anmeldt af Simon Mikdal Andersen | GAFFA

På dag nummer to af årets udgave af Spot Festival blev Store Sal, der har kapacitet til cirka 1100 mennesker, i Musikhuset i det indre Århus langsomt, men sikkert fyldt op, inden den karismatiske duo Trolle//Siebenhaar, bestående af sangerinden Ane Trolle og hendes musikalske makker ska-rockeren, produceren og dj'en Pato Siebenhaar, indtog scenen. Den allestedsnærværende Ane Trolle er blandt andet kendt fra grupperne Balstyrko og JaConfetti, og Pato fra sit soloprojekt samt sit virke i energiske White Pony.

Denne tidlige aften havde duoen, som naturligt nok havde Trolle på vokal og Siebenhaar på guitar, fået assistance i form af en bassist, en trommeslager og en til at styre diverse tangenter til på 40 minutter at fremføre i alt otte sange, som leger med og blander genre som ska, pop, dub og reggae, fra albummet "Couple Therapy", der kom i pladebutikkerne sidste år.

Musikhusets Store Sal kan selvsagt, grundet de mange siddepladser og de dermed begrænsede muligheder for kropslig og fysisk udfoldelse fra publikums side, være et utaknemmeligt sted at optræde med rytmisk musik. I starten af denne koncert, der til stor begejstring blev indledt med nummeret "The Yard", sad samtlige fremmødte tilhørere dog også solidt plantet på bagdelen i de dertil indrettede sæder, men dette faktum blev der lavet om på, som koncerten skred frem.

I løbet af den 40 minutter lange optræden, der generelt var særdeles velspillet og med god lyd, formåede Ane Trolle og specielt Pato at bevæge sig ud over scenekanten ikke mindst takket være velfungerende interaktion med publikum. I forbindelse med fjerde sang, "Sunday Song", lavede Siebenhaar blandt andet én-finger-i-luften-tricket, og før det efterfølgende nummer, det ska-inspirerede "Numbed", kom anmodningen så til publikum om at rejse sig op og ryste numsen lidt, og det gjorde de fleste så resten af koncerten, hvor der blandt andet også var rig mulighed for at få fløjtet med på "These Streets".

Trolle//Siebenhaar sluttede koncerten af med at spille det fængende og uundgåelige radio-hit "Sweet Dogs" fra 2006, og selvom Ane Trolle, som under hele koncerten var særdeles levende på sin helt egen finurlige facon, snublede en lille smule over sin egen vokal i introen til nummeret, så viste det sig som en værdig afslutningen på en optræden, hvor de charmerende publikumsfavoritter på ingen måde skuffede, men heller ikke helt fik Musikhusets tag til at løfte sig i løbet af det korte sæt.