N* Grandjean: Spot Festival 2009, Musikhuset, Lille Sal, Århus

N* Grandjean, Spot Festival 2009, Musikhuset, Lille Sal, Århus

Anmeldt af Michael Bødtkjer | GAFFA

Pop er nu engang en genre, som gør sig bedst, når den ikke bliver alt for højtidelig - og da slet ikke selvhøjtidelig. Det problem har N* Grandjean (også kendt slet og ret som Nikolaj Grandjean fra bandet Luke) da heldigvis heller ikke - i hvert fald ikke når han spiller live. Her får hans hjerte/smerte-popsange det rette humoristiske modspil i kraft af både den lette stemning mellem Grandjean og hans to musikalske legekammerater og de mange musikalske finurligheder, som fylder alle de spinkle popmelodier ud og giver dem det ekstra krydderi, der forhindre dem i at havne i den rene sødsuppedas.

Specielt samarbejdet med den såkaldte "street-operasanger" Mikkel Lomborg fungerede rigtig glimrende til aftenens koncert. Lomborg, der udseendemæssigt ligner en hyggeonkel-udgave af Kaptajn Klo, gav med sin trænede operarøst et vægtigt og varieret modspil til Grandjeans meget luftige og spinkle vokal, som han dog blev udnyttet med stor indlevelse. I det hele taget levede koncerten meget højt på den indlevelsesfulde levering af det ellers i denne anmelders øre ikke særlig originale sangmateriale. Grandjeans naivistiske sangforedrag kunne nemt være tippet over mod det patetiske, men heldigvis lykkedes balanceakten, og udtrykket holdt sig hele koncerten igennem på den lette og særdeles underholdende side.

Specielt up-tempo-numrene med den lidt funky kant fungerede overordentlig godt. Her kom det ferme guitarspil også rigtig til sin ret, og spillelysten blev givet frie tøjler. Og helt godt blev det, de få gange mod koncertens afslutning, da Grandjean slog over i dansk. Grandjean er ikke ligefrem dårlig i sin fremføring af sine ellers fortrinsvis engelske tekster, men det ligger meget mere til stilen og sangenes indhold at levere dem på dansk. Det ville give en helt anden umiddelbarhed og ærlig talt også være mere originalt, selv om det danske sprog da heldigvis ikke mere er så sjældent på den moderne danske musikscene. Men lad nu det være.

Det musikalske legesyge og spilleglæden smittede af på hele salen, og vi glemte vist alle ret hurtigt de 50 minutters forsinkelse, som vi ellers kort forinden alle til hobe havde stået og bandet over uden for døren. En stor cadeau herfra for den præstation og for den livsbekræftende musikalske opvisning. En yderst værdig afslutning på festivalen for denne anmelder. Godnat.