The Skandals
The Night Is Still Young

The Skandals: The Night Is Still Young

Album / Skacula Records
Udgivelse D. 14.05.2009
Henrik Bæk

The Skandals blev oprindeligt dannet tilbage i 2005, og med en gennemsnitsalder på bare 12 år var gruppen et af de yngste af slagsen i Europa. Nu fire år senere og med flere udskiftninger i besætningen undervejs består The Skandals af 7 medlemmer, der selv står for at skrive og komponere deres musik. Albummet lægger ud med det overbevisende Positive/Negative Love, der med sit smittende uptempo skabeat er det klart bedste af albummets tre instrumentalnumre, hvorimod der synes at gå lidt for meget cirkusmanege i Bornholmer Ska, der sikkert ville passe bedre til en omgang hestedressur i Cirkus Arena. Det er heller ikke alle steder, der spilles lige rent og den hæsblæsende hornsektion har nogle gange svært ved at følge med det opskruede tempo, men det er så absolut en charme, der giver numrene en livsbekræftende autencitet og varme. Ligeledes gives der plads til flere fine soloer undervejs, hvor spilleglæden for alvor får lov at blomstre. Klogeligt nok har The Skandals valgt at blande de forskellige jamaicanske stilarter imellem albummets 13 skæringer, hvilket giver god energi og mening, da et helt album med ska-rytmer formentlig ville holde en del lyttere væk. En af mine favoritter er Unhappy (Sixteen Old), der med sit tunge og dog hurtige ska-beat er typisk for den jamaicanske ska fra 1960'erne, men ellers så virker det som om, det er den engelske Two Tone fra 1980'erne, der med navne som The Selectors, The Specials og Madness, der har inspireret gruppen mest. The Night Is Still Young er et lovende debutalbum, der er udsendt på gruppens eget uafhængige selskab Skacula Records.