The Storm: Tivoli Friheden, Århus

The Storm, Tivoli Friheden, Århus

The Storm: Tivoli Friheden, Århus

Billede: Arkivfoto

Foråret er atter kommet til Danmark, og dermed også sæsonen for udendørs koncerter. Fredag aften tog Tivoli Friheden i Århus hul på sin årlige række af "Fed Fredag"-koncerter, der kører hver fredag til og med fredag den 4. september. Og meget passende hang solen lavt og smukt over Århus denne aften.

The Storm havde fået æren af at åbne Frihedens koncertrække. Gruppen er for tiden i studiet for at indspille opfølgeren til sidste års debut, "Where The Storm Meets The Ground". Et album, der fik en noget blandet modtagelse i pressen og nok solgte pænt, men ikke ligefrem blev det multi-platin-sælgende storhit, det angiveligt voldsomme indspilningsbudget og den pompøse lancering lagde op til. The Storm har allerede offentliggjort, at de indspiller det nye album sammen med metalproduceren Jacob Hansen (Volbeat og mange flere), og det kunne være spændende at høre, om vi ville få smagsprøver på det nye album denne aften.

The Storm, alle klædt i sort, lagde dog ud med åbningsnummeret fra debutalbummet, den pompøse "Drops In The Ocean" med en lang instrumental intro, som blev spillet næsten igennem, før frontkvinde Pernille Rosendahl viste sig på scenen. The Storm har fået en del kritik for sammensætningen af Rosendahls lyse og forholdsvis spinkle, men dog rene popvokal og de til tider ret tunge guitarriff. Jeg kan godt følge kritikken, men denne aften i Friheden lød det dog hæderligt. The Storm har udskiftet deres tidligere live-guitarist Mads Wegener med Kristian Klærke, som for nylig var finalist i Copenhagen Guitar Battle, og han spiller mindst lige så hurtigt og virtuost som Wegener - og fyrer lige så mange pikrock/metal-klichéer af, om man vil. Faktisk er hans spil til tider lige så corny, at jeg er på nippet til at sige, at det er godt.

Backtrack ad libitum

The Storm fortsatte med endnu en stribe sange fra debutalbummet; sange, som egentlig er bedre, end jeg huskede dem. Jeg kedede mig i hvert fald kun kortvarigt, og bandet spillede også udmærket, mens Pernille Rosendahl efter bedste evne forsøgte at sætte gang i det forholdsvis afdæmpede publikum. Det skal dog siges, at The Storms mere poppede og luftige sange, eksempelvis "Hold This Heart Together" og "Beauty Of Small Things", er bedre end de tungere, såsom "Drops In The Ocean" og "Tired Of Waiting", hvor de tunge guitarriff til tider virker som møllesten, der tynger sangene til jorden og forhindrer melodierne i at lette for alvor.

Til gengæld var det voldsomt irriterende, at gruppen brugte backtrack til alle keyboardlyde. Således kunne klaverlyde tydeligvis høres på sange som "Tired Of Waiting" og "Hold This Heart Together" og synth-ditto på "Beauty Of Small Things", men gruppens lineup er sang, to gange guitar, bas og trommer, og der er altså ingen keyboardspiller at se på scenen. The Storm har tidligere haft en keyboardspiller med live, så dette præindspillede koncept er forhåbentlig en kortvarig erstatning. Hvis man undgår backtrack, slipper man jo også for, at det svigter, hvilket jo af og til sker for bands, med potentielle pinligheder til følge.

Efter syv sange fra debuten fik vi et nyt nummer, "Pass For A Lonely Person", en stadig tung, men samtidig melodisk ballade, som faktisk lover ganske godt for The Storms kommende album.

Herefter var det retur til debuten og videre til et svinkeærinde i form af en lidt tam fortolkning af Sort Sols "Shaheeba Bay". I forhold til Steen Jørgensens mørke croon var der ikke meget drama i Pernille Rosendahls stemme, og hun var på noget mere sikker grund, da The Storm takkede af med balladen "Lay Down Your Head". Det blev dog tid til to ekstranumre, begyndende med endnu en ny sang, "Are Your Shoes Too Tight?", igen en melodisk rockballade, som slet ikke var ueffen og tyder på, at stormen omkring Pernille Rosendahl og hendes makker Johan Wohlert ikke har lagt sig endnu. Jeg har i hvert fald tænkt mig at følge dem fortsat. Men drop lige det backtrack, tak.

Tivoli Frihedens hjemmeside