Jesper Sørensen: Alle Dage Er Som Søndag - En Dansk Biografi Om Morrissey

Jesper Sørensen
Alle Dage Er Som Søndag - En Dansk Biografi Om Morrissey

Bog / Forlaget Rosenkilde
Udgivelse D. 31.05.2009
Michael Jose Gonzalez

Den danske journalist Jesper Sørensen har begået en ganske udmærket dansk bog om sangeren, vegetaren, lyrikeren, provokatøren og ikonet Morrissey. At kalde det en biografi er en kende misvisende, eftersom Morrisseys livshistorie og karriere gennemgås på små 50 sider. Her bidrager bogen da heller ikke med noget, som man ikke kan læse sig til i diverse engelsksprogede Morrissey-biografier, hvoraf Sørensen da også nævner flere i sin liste over primære kilder. Inde i bogen er undertitlen da også ændret til det mere korrekte ”- En Dansk Bog Om Morrissey”.

Ud over gennemgangen af Steven Patrick Morrisseys liv og karriere byder bogen også på en række temabaserede afsnit om blandt andet mysteriet om Morrisseys seksualitet, hans depressioner og en ret underholdende gennemgang af bemærkelsesværdige citater fra selvudnævnte bigmouth. Særligt interessant er afsnittet Sister I’m A Poet, der gennemgår de fodspor, Morrissey har sat i litteraturen, hvorved han betaler mange af de lån tilbage, han selv har taget i film og bøger. Douglas Coupland har eksempelvis skrevet romanen Girlfriend In A Coma, der har sin titel fra Smiths-sangen af samme navn, i Willy Russels roman Den Forkerte Dreng beskriver en depressiv teenager sit liv igennem en række breve til idolet Morrissey, og romanforlægget til den svenske socialrealistiske vampyrfilm Låt Det Rätte Komma In har sin titel fra Morrissey-sangen Let The Right One Slip In, ligesom der optræder en del Morrissey-citater i bogen.

Det særligt danske islæt i bogen kommer imidlertid gennem en række interviews med mere eller mindre kendte danske Morrissey-fans, der fortæller om deres særlige forhold til Morrissey. Mest kendt er Helle Thorning-Schmidt, Sebastian Dorset og Jens Unmack, selvom det faktisk er ligeså interessant at høre de mere almindelige fans fortælle om, hvorfor de har kastet deres kærlighed på det skarptungede idol. Særligt oplysende er samtalen med GAFFAs Lars Löbner Jeppesen, der giver et blik bag kulisserne om sine to interviews med Morrissey.

De sidste 160 ud af bogens i alt 288 sider er en gennemgang af samtlige The Smiths- og Morrissey-sange, der er udgivet, med baggrundsinformation om albummene og referater af teksternes indhold. Her mærker man tydeligt, at Jesper Sørensen er stor fan; de besmykkende adjektiver flyver om ørerne på læseren, når numrene skal beskrives, og selvom de i de langt fleste tilfælde er fuldt ud fortjente, så kunne der med fordel være holdt lidt igen. Desuden er det noget af en bet at sammenligne introen til You Have Killed Me med starten på D-A-D's Sleeping My Day Away. Det nærmer sig ikke blot blasfemi, det er direkte forkert.

Bogen lider i det hele taget sine steder af at være lidt for fan-præget, hvilket hist og her påvirker Sørensens sprog og skrivestil i en lettere negativ retning. Det skal imidlertid ikke afholde interesserede i at lade sig underholde af denne ret fine introduktion til Morrisseys univers. Jesper Sørensen har begået en ganske fin slags "Morrissey For Dummies", der dog sagtens kan læses af både novicer og hardcore-fans, der næppe har noget imod at grave Smiths- og Morrissey-pladerne frem fra hylderne igen, for det er, hvad denne bog indbyder til. Den kan med stor fordel læses som optakt til de to danske Morrissey-koncerter i juni måned.

Jesper Sørensen: Alle Dage Er Som Søndag – En Dansk Bog Om Morrissey, Forlaget Rosenkilde, 288 sider, er udkommet, vejledende pris: 299,-