ZZ Top: Jelling Musikfestival

ZZ Top, Jelling Musikfestival

ZZ Top: Jelling Musikfestival

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Inden de tre underlige skabninger fra Texas gik på scenen klokken præcis midnat søndag, havde Johnny Madsen varmet op på samme scene med ordene: "Vi danser midnatsbluesboggie, vi danser midnatsbluesboogie, før vi skal hjem i seng", og det var i den grad det, vi gjorde mellem midnat og det obligatoriske fyrværkeri, der hvert år slutter Jelling Festival af, som var det en anden byfest. Jeg tror, de fleste foretrak fyrværkeriet på scenen, skønt det var af den mere tunge og sindige slags, men med tonsvis af underspillet power bag. Så totalt cool og blæret på den fede måde. Så enkelt, så swingende, så effektfuldt!

Fra første sekund nød man den totaltcheckede vellyd, der bare fyldte natten, så man straks glemte, hvor træt man i virkeligheden var oven på en dejlig lang festival i strålende sommervejr. ZZ Top lagde ud med hittet " Got Me Under Pressure" fra monsterhitpladen fra 1983, som mange sikkert vil huske for den røde Coupé, der pryder frontcoveret, og effektivt blev brugt i de musikvideoer, der blev lavet til pladen, og som var et helt nyt og effetivt medie dengang i MTV's barndom. Videoer, som effektfuldt blev brugt på lærredet bag bandet flere gange under koncerten.

På "Waitin' For The Bus" sang bandet "Have Mercy", men det var der absolut ingen grund til, vi cyklede glade afsted med med den tonstunge bus, der var klistret ind i tyk tyk Texas-råolie.

Under hele koncerten kunne man med rette stå og fundere over, hvilken planet i solsystemet de to langskæggede frontfigurer Billy Gibbons og Dusty Hill kom fra. De så virkelig dybt mærkelige ud som en syret blanding mellem Gøg og Gokke og de to sure gamle mænd i Muppetshow. Men fabelagtigt morsomt og underholdende var det at følge med i de små dansetrin og lune kommentarer, der kom mellem numrene. Her var to lune fætre, som hyggede sig enormt på en scene, det var ganske tydeligt. Og fordi, og kun fordi musikken blev leveret med så stor stor klasse, holdt hele showet 100 % fra start til slut. Rated ZZ, som der stod på skærmen på et tidspunkt.

Vi fik hits som "Cheap Sunglasses", "Gimme All Your Lovin'", Sharp Dressed Man" og ikke mindst "Legs" som blev spillet på aftens mærkeligst instrumenter. Bas og el-guitar iført hvid pels, men det swingede, så Jellingestenen rystede.

Da Texasdrengene sendte os i seng med "Tush", kunne vi kun stå med et smørret lykkeligt smil og glædes over en perfekt afslutning på fire dejlige dage på Jelling Festival, der i år, ifølge konferencieren, kan kalde sig Danmarks næststørste festival. - Hell Yeah!