Melanie: The Jazz Café, London

Melanie, The Jazz Café, London

Melanie: The Jazz Café, London

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

Det er næppe enhver yngre musikentusiast, som vil anlægge kendermine og nikke anerkendende ved navnet Melanie - ej Melanie B, C eller andre af alfabetets bogstaver, men slet og ret Melanie, med efternavnet Safka. Andre vil midlertid vide, at der er tale om en ekspressiv, vittig og charmerende folkesangerinde med storhedstid i de tidligere 70'ere og gennembrud med generationshymnen "Beautiful People" på Woodstock for nøjagtig 40 år siden.

Over tre aftener har hun disse dage været på scenen i den hyggelige The Jazz Cafe i Camden Town i det nordlige London, og GAFFA var med på den første aften, hvor hun ifølge kontrakten skulle fremføre udpluk fra sine to tidlige plader, "Born to Be" (1969) og "Candles in the Rain" (1970). Helt sådan blev det ikke, for trods det uomtvisteligt nostalgiske oplæg nægtede Melanie at agere museumsstykke, og leverede, da hun først var spillet varm, et underholdende og stærkt sæt, bundet sammen af allehånde anekdoter og betragtninger.

Charmen intakt
Så mange kilo tungere, at hun måtte hjælpes på og af scenen, men med den karakteristiske vokal samt charme og humor intakt underholdt hun et lille, engageret publikum over to sæt, hvor der trods arrangørens protester fra sidelinjen også sneg sig materiale fra hendes aktuelle plade ind. Hun medbragte en udmærket, ung guitarist som eneste akkompagnement til sit eget, karakteristisk rudimentære guitarspil, og skønt hun forsikrede, at de skam havde øvet numrene, var der en del tvivl om tonearter og famlen sig frem undervejs.

Fænomenal vokal
Det overordnede indtryk var og blev dog charmerende, for da hun først havde fået leveret nogle citronbåde fra baren til at smøre på mikrofonen, som angiveligt lugtede af heroin, og havde spillet sig varm, var vokalen fænomenal som for 40 år siden - og sættet i sagens natur et overflødighedshorn af det fine, tidlige materiale. da koncerten kulminerede med titelnummeret fra "Candles in the Rain" var det mestendels andrende publikum iden grad revet med i dans og klappen, og denne signatur også ganske glad for at have oplevet Melanie i så god form, rent musikalsk og ikke mindst stemmemæssigt. Ikke en monumental eller skelsættende koncertoplevelse, bevares, men absolut en hyggelig aften i godt selskab.