Vinnie Who: Start! Festival, Club 55-scenen, Den Brune Kødby, København

Vinnie Who, Start! Festival, Club 55-scenen, Den Brune Kødby, København

Anmeldt af Nynne Hein Møller | GAFFA

Disko-bandet Vinnie Who har sejret sig igennem det københavnske natteliv i løbet af de sidste par måneder. Nu var turen kommet til Start! Festival, hvor et talstærkt publikum troppede op for at fejre mørkets fremkomst og gå amok til et musikalsk festfyrværkeri. Allerede ved et kig på scenekonstellationen vidnede det om, at noget ganske specielt var i gære. Keyboards flankeret af et udstoppet egern, koklokker, storskærm på hele den højre væg, ekstremt funky korpiger og et velklædt band i tætsiddende skjorter.

Musikken levede da bestemt også op til det fine, visuelle udtryk. Det var dømt dansevenlig og rendyrket disko, med inspirationskilder lige fra Prince til Pet Shop Boys, Scissor Sisters og især funky newyorkerbands som The Rapture. Selvom Vinnie Whos musik og udtryk kan virke en anelse corny som 70'ernes disko-scene, forstår det 7 m/k store band at blande dette med en langt mere cool og sofistikeret lyd som den, der opstod i de tidlige 80'eres England under new romantics-bølgen.

Det er altså et yderst internationalt udtryk, der er svært at sammenkoble med en samling leverpostejs-danskere. Men lyden taler ikke desto mindre sandt, og Club 55-scenen virkede i en lille time fuldstændig, som om det var The Meat District i NY og ikke Den Brune Kødby på Vesterbro, der var location. Et ekstremt feststemt publikum og en stor bunke meget ivrige fotografer viste alle tydeligt deres glæde og begejstring for bandet, der havde gang i en mindst lige så stor fest oppe på scenen. Her blev der nemlig danset, spillet, løbet, poseret og grinet til den helt store guldmedalje.

Vinnie Whos numre er forholdsvis enkle, men bygger sig alligevel stille og roligt op og nuanceres løbende, så man ikke kan blive andet end imponeret. De er næsten usandsynligt iørefaldende, så selv den mest livstrætte bedstefar ikke ville kunne andet end at rocke med.

Den danske electronica-scene klarer sig ganske fint i udlandet med Trentemøller som bannerfører. Og med Vinnie Whos ekstremt internationale og mindst lige så festlige og smittende lyd er der god grund til at tro, at denne tradition for høj, dansk standard på den elektroniske scene nok skal leve videre - i hjemlandet såvel som i udlandet.