Mani Spinx : Start! Festival, Øks-scenen, Den Brune Kødby, København

Mani Spinx , Start! Festival, Øks-scenen, Den Brune Kødby, København

Anmeldt af Nynne Hein Møller | GAFFA

Bag det ganske danske navn Mads Brøbech Jørgensen gemmer sig multikunstneren Mani Spinx. For ikke nok med at lave musik gør Mani Spinx sig også udi videokunst, tegninger og illustrationer. Kærligheden til mange forskelligartede kunstarter gør sig bestemt også gældende, når man lytter til Mani Spinx' musik - om det er på plade eller live.

Mani Spinx' tøjvalg denne aften var i sig selv ret sigende for den musikalske kamæleon, som han uden diskussion er. Han startede ud iført en grunge-agtig skovmandsskjorte, der senere blev smidt til fordel for en T-shirt med tegneseriefiguren Betty Boop. Et tegneserieikon, som det kræver sin mand at bære stolt på en T-shirt. Men Mani Spinx kan tilsyneladende slippe fra alt. Om det gælder transformationer i tøj- eller musikgenre.

Det imponerende ved Mani Spinx er netop hans kunnen i stort set enhver tænkelig musikalsk retning. Der er lige dele rock'n'roll, pop og country i hans bouillonterning af musik. Ingen af genrerne virker på nogen måder malplacerede, og resultatet er noget, der måske bedst kan beskrives som cirkus-gøgler musik. Sammen med det velspillende band udforsker han simpelthen alle musikkens verdenshjørner.

Men på trods af det musikalske overflødighedshorn er Mani Spinx ikke for fin til at lave rendyrket popomkvæd, der består af simple "na-na-na" melodier. Alt sammen går rent ind hos publikum, hvor især et par efterskolepiger på forreste række dansede og sang med til samtlige sange, som om de aldrig havde bestilt andet.

At nogen tilsyneladende kan komme legende let til et så alsidigt musikalsk udtryk, er meget imponerende. Samtidig leverer Mani Spinx varen på scenen uden vidtfarende armbevægelser eller visuelt gøgl, som måske ville fjerne fokus fra det musikalske indhold. Musikken kommer derimod til sin ret ved at stå "alene" i form af Mani Spinx og hans band, der faktisk spiller så almindelige instrumenter som guitar, bas, trommer og keyboard. Alligevel kan der altså frembringes musik fra en anden verden sådan en aften på Vesterbro.