Thomas Helmig : Skive Beach Party

Thomas Helmig , Skive Beach Party

Thomas Helmig : Skive Beach Party

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Helmig og jeg har det samme årstal stående på vores dåbsattest, og jeg har fulgt ham, siden han som smågenert knægt sang på "Huset" i Århus i 1983 i gruppen Elevatordrengene. Dengang gik jeg i gymnasiet, og Helmig var vist lige droppet ud fra sit i Egå og havde fortalt sine forældre, at han ville leve af at lave musik. Det løfte har han holdt. Det er faktisk gået så godt for Thomas, at han kan tillade sig at holde to års pause fra scenen (bortset fra en lille tyvstart i Horsens fredag). Men så skal den fanden fisme også ha' gas, når man vender tilbage, Thomas! Som den fik på en af forrige turnés sidste koncerter på Bork Havn Musikfestival i 2007, hvor Helmig og bandet var ved at rykke teltet op med rode. I Skive virkede det, som om Helmig var mere fokuseret på landskampen, som han skulle ind og se i musikerbaren efter koncerten.

Tolv mand var de på scenen, og på trods af det var Helmig eneste guitarist. Det var en klar fejldisponering. Til gengæld havde Helmig hyret en hornsektion på fire fra England, som spillede lidt uindspireret og langtfra kunne gøre det ud for den fremragende guitarist Aske Jacoby, der plejer at være med Helmig på tur.

Thomas Helmig lagde ud med en helt ny, dansksproget sang fra den plade, der er planlagt at udkomme til efteråret. Herefter fik vi den dejlige "Gold Digger", der åbner forrige plade "El Camino". Her kunne vi nyde det tre mand store kor med Nellie Ettison som det naturlige midtpunkt i en lækker fræk sort sag, der smøg sig ind til kroppen og viste alt det, vi store drengerøve tør drømme om. Jo, der var som altid masser af fest og farver på scenen. Desværre var musikken mere leverpostejsfarvet. Men der venter Helmig og bandet en lang sommertur rundt i landet, og jeg er ikke i tvivl om, at de rykker rent senere på sommeren, men det hjælper jo som bekendt ikke det publikum, som havde indløst billet til Skive og havde fortjent det bedre.

Vi fik hits som "Det er Mig Der Står Derude og Banker På", den gamle "Midnat i Europa" og den sensuelle "Gi' Mig Din Mund", inden Helmig satte sig til klaveret og sang "Malaga" fra seneste plade, hvor Helmig med succes vendte tilbage til det danske sprog. Det fik publikum til at synge smukt med på omkvædet: "Sov godt Michigan og Englenes By, jeg lukker mine øjne i Århus". Ja, Helmig har jo aldrig hængt i nogen overhængende risiko for at blive indstillet til Nobels litteraturpris, men hvad fanden skulle han også med den? Her er det fest og nærvær, det drejer sig om, og med "Malaga" var vi der, hvor vi kunne ønske os. Når Thomas Helmig er bedst, er han midt i øjeblikket og passer som udgangspunkt perfekt til en glad sommerstrandfest en lykkelig lørdag som denne.

Vi fik det eviggyldige spørgsmål: "Men når jeg nu savner dig, hvordan kan du så undvære mig?" i "Nu Hvor Du Har Brændt Mig Af", mens Helmigs måske bedste sang "Stupid Man" også var koncertens højdepunkt med masser af glad fællessang.

Men alt i alt: En gammel ven som Helmig, kan man med rette forvente sig mere af, så hermed et kærligt los i røven: Op af lædersofaen, Thomas!!

Helmigs sommertur:

0606 Skive Beach Party