Camille Jones : Start! Festival, Air-scenen, Den Brune Kødby, København

Camille Jones , Start! Festival, Air-scenen, Den Brune Kødby, København

Anmeldt af Nynne Hein Møller | GAFFA

Til at lukke og slukke ballet på Start! Festivals største scene var clubdronningen Camille Jones valgt. Og det var nogle store sko, som den bette sangerinde skulle fylde. Både torsdag og fredag aften havde Nephew og Jokeren nemlig spillet op til stor folkefest på scenen, efter at mørket var faldet på.

Heldigvis for Jones havde mange valgt at trodse den ellers meget kølige sommeraften for at bruge festivalens sidste timer i selskab med Danmarks bedste bud på en clubdronning. Mørket var faldet på og gav derfor rig mulighed for at transformere Halmtorvet til en natklub af dimensioner. Som Jones også selv gjorde opmærksom på, var hendes catchy clubmusik flankeret af fantastiske visuals, som kom fuldstændig til deres rette i fin forlængelse af de hårde beats.

Men ikke nok med et hamrende flot og fascinerende lysshow, så havde Jones et lige så monster-cool band med sig. Selvom klokken nærmede sig midnat, var trommeslageren selvfølgelig iført solbriller og sammen med blandt andre Jones' trofaste samarbejdsparter Abdullah S blev der virkelig spillet op til fest på festivalens sidste aften. Andet end feststemning kan heller ikke opstå med så sublime clubhits som Difficult Guys, I Am What You Want Me To Be og ikke mindst det internationale hit med Fedde Le Grand, The Creeps.

Om det var de gode fadøl, Danmarks sejr over Sverige eller udelukkende den fantastiske natklubstemning, der gjorde publikum så vilde, står hen i det uvisse. Men især i koncertens sidste halvdel blev der hoppet, skreget, klappet og piftet til den helt store guldmedalje. En gruppe energiske ungersvende råbte taktfast club-"mantraet" "Højere Vildere" fra Morten Breum og Rune RK's sang af samme navn, hvilket fik Jones til gentagne gange at rose det entusiastiske publikum.

Camille Jones har i det seneste år reddet på en succesbølge af radiohits, internationale clubjobs og det roste album Barking Up The Wrong Tree. Den succes er absolut fortjent med Jones' og de dygtige samarbejdspartneres så fornemme fornemmelse for, hvordan velproduceret og effektive elektroniske clubhits skal lyde anno 2009. Når den sublime lyd dertil bliver leveret i en overvældende udgave med smukke visuals, et så dygtigt band og en top-energisk Jones i front, kan man ikke andet end kvittere med seks stjerner.