Deep Purple: Deep Purple - History, Hits And Highlights 1968-1976, 2 dvd

Deep Purple
Deep Purple - History, Hits And Highlights 1968-1976, 2 dvd

DVD / Eagle Rock Entertainment
Udgivelse D. 16.06.2009
Henrik Friis

Ud over Zeppelin, Doors og de andre der blev foreviget, var Danmarks Radio også nr. 1 til at filme Deep Purples første udgave – på en p-plads i Gladsaxe i 1968 blot en uge efter starten! Og det er med på denne 4 ½ time lange dobbelt-dvd, der skildrer de første fire udgaver af gruppen: fra flowerpower art-rock-håbefulde over fanden-i-voldske heavy rock-pionerer til selvfede stadion-blues-rockere og endelig den funk-inspirerede (narko)nedtur fra tinderne.

Det sker med mimede videoer, voldklippede koncert-optagelser, tv-studiekoncerter med tyske tilskuerkommentarer hen over musikken, studenter-optagelser og mere eller mindre interessante nationale tv-reportager - ud over nogle glinsende guldkorn . Men det er betingelserne, når man vil beskrive musikhistorie fra datidens tv-fattige tider  (faktisk er den allerede udsendte og ikke særligt velproducerede DR-optagelse i s/h fra Deep Purples optræden  i KB Hallen i 1972 den eneste hele koncert fra storhedstiden med denne mest berømte version af gruppen, Mark II med Blackmore-Gillan-Glover-Lord-Paice).

Spændet på dvd’erne er vidt:
Cover-version af Beatles' Help i Gladsaxe, og sjove Playboy-tv-optagelser  anno 1968 med slangevridende adonis’er og skønmøer mens den farvestrålende, nysselige førsteudgave af gruppen spiller artigt i baggrunden.
Eller optagelser fra 1974 med Mark III-udgaven med David Coverdale og Glen Hughes, hvor gruppen med mere bluesede og mærkbart fastere formularer søgte at håndtere og videreudvikle den massive stadionefterspørgsel, som Mark II havde skabt. Kompetence - store armbevægelser – større ego’er - men aldrig nær så spændende.
Eller Mark IV med det funkede tilsnit , og med Tommy Bolin i stedet for Blackmore – en version der aldrig nåede at lette for alvor på grund af Bolins og Hughes’ voksende narkomisbrug.  Og det sker heller ikke på dvd’erne.

Men så er der også Mark II-versionen, som er langt bredest repræsenteret på dvd’erne - og halleluja for det! Især optagelserne fra 1969-72 emmer af mørk vildskab, total-virtuositet, nysgerrighed og tydelig samspils-glæde – hvor ego’erne sugede af hinanden i stedet for at frastøde. Ud over allerede udgivet materiale, rummer de to dvd’er tidlige tidlige live-udgaver fra tysk tv af numre fra de senere tungrockklassikere In Rock og Fireball og Machine Head. Men at få vristet de to lange instrumentale jams, Mandrake Root og Wring That Neck ud af pirat-dvd’ernes og YouTubes favntag – endda i flere versioner - er måske den væsentligste gevinst på dette dvd-sæt. Med flyvende guitarer, raserede trommesæt og orgler i vælte-fare fra England i 1970, sprudlende og humoristisk fra fransk tv samme år. Eller endnu bedre: Se en storgruppe i svøb fra Bilzen Jazz Festival i Belgien i 1969 blot seks shows inde i Mark IIs eksistens, hvor alle i gruppen er klar til at reagere på det mindste vip med øjenbrynet. Ulden lyd – uldent billede. Men hold k… hvor det koger!