Aqua: Rock I Holstebro, Sportspladsen

Aqua, Rock I Holstebro, Sportspladsen

Aqua: Rock I Holstebro, Sportspladsen

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Aqua har solgt 28 millioner plader på verdensplan og har ligget nummer et i ikke mindre end 35 lande verden over. Da bølgerne gik højest i 90'erne, tjente Aqua flere penge til Danmark end den samlede eksport af svinekød. Aldrig har Danmark set så stor en musiksucces målt i kolde kontanter, trods det faktum at Aqua faktisk kun har lavet to reelle plader. I mandags udsendte Aqua et greatest hits-album med tre nye sange.

Det var da også hittet "Back To The 80's" fra den nye samling, der startede Aqua-showet lørdag på sportspladsen i Holstebro. Folk i alle aldre stimlede til scenen i håbet om en fest, men festen udeblev. Der var ingen storhed over hverken musik, scene eller show, og man kunne virkelig undre sig over, hvad der har fået disse fire venner til at stille op til endnu en omgang rundt på landets festivaler, byfester og open-air-arrangementer.

På bagscenen var hængt et tarveligt uskarpt billede af bandet udklædt i rokoko-tøj med en enorm guldramme, og resten af sceneudsmykningen bestod af spånpladesøjler hvidmalet med den billigste maling fra Bilka. Det lignede mildest talt ikke rammerne for et band, der har rejst verden rundt som superstjerner.

Lyden lød under hele koncerten, som kom den fra en gammel 80'er-ghettoblaster på flade batterier, og det var svært at vide, om man skulle le eller græde, når René Dif præsenterede de medbragte musikere som verdens bedste. Ja, trommeslageren gik ifølge Dif under navnet "Gud" - patetisk! Hvis det vitterligt var musikere i verdensklasse, som Aqua havde medbragt, var det i hvert fald ikke noget, vi som publikum fik glæde af.

Kun korsangerinderne stak ud og sang klasser bedre end Lene Nystrøm selv, der efterhånden nærmest er blottet for sangstemme og mest af alt lyder som en smølf på helium, uanset om hun sidder i en gynge eller løber rundt og klapper forreste række i hænderne.

Efter en lille time fik vi "Barbie Girl", som man så kunne vælge at hoppe i takt til, eller man kunne vælge at finde sig en rigtig candyfloss på pladsen i stedet. Aquas første ekstranummer var sangen "We Belong To The Sea". Hvor Aqua i givet fald hører til, ved jeg ikke. Men tiden er i alle fald løbet fra nogen, som ikke orker at ofre mere på scenen, end Aqua gjorde lørdag eftermiddag i Holstebro, og Aquas tegneserieunivers er hverken morsomt eller underholdende. Nærmere tragikomisk.

Wake up Dr. Jones!