Napalm Death: The Rock, København

Napalm Death, The Rock, København

Napalm Death: The Rock, København

Anmeldt af Hansen | GAFFA

Napalm Death har lige fra starten af haft en løbende udskiftning af medlemmer, men har alligevel holdt fast i det originale udgangspunkt, nemlig metal i et punk-univers. Det punkede blev yderligere slået fast i kraft af den elendige lyd, der satte sit præg på koncerten på The Rock. Og for at få den helt i bund, så var aftenens cover-nummer Dead Kennedys' "Nazi Punks Fuck Off". Så skulle der vist ikke være mere tvivl om bandets politiske ståsted.

Koncerten bestod af en god håndfuld sange fra den nyeste plade "Time Waits for No Slave". Et superstærkt album, der i den grad også gjorde sig live. Det klæder bandet at sætte tempoet lidt ned og skifte Discharge-inspirationen ud med Killing Joke. Pladens bedste track, "Life and Limb", er på cd'en stram og tæt, men fungerede virkelig godt i den rodede og larmende udgave, hvor det eneste minus stadig var trommerne, der ikke på noget tidspunkt kunne følge med i lyden. Ærgerligt, når nu musikerne sagtens kan. Og de kan sagtens både den grind, de opfandt i sin tid, og de mere tunge, riffede numre fra de senere plader.

Ud over de nye sange bestod sættet af et godt udvalg fra resten af karrieren, med vægt på "Scum"- og "Harmony Corruption"-pladerne. Men gruppen har et kæmpe bagkatalog med masser af stærke sange, som folk opfordrede dem til at spille. Barney beklagede høfligt hver gang, hvis den ikke var på sæt-listen.

Der er ingen heavy-posering over Napalm Death, men snarere en småsnakkende gennemgang af, hvad teksterne handler om, for dem, der ikke lige fanger alle ordene. Og hele deres tekstunivers drejer sig om personlig frihed og lighed for alle. Måske ikke så dybt,men helhjertet! Det er et følsomt, energisk og frusteret brøl fra den engelske arbejderklasse. Og både band og publikum er på hårdt arbejde. Der bliver spillet koncentreret og indædt, og den muntre mosh-pit giver igen.

Napalm Death giver et klart indtryk af at være et venligt band med en masse had. De leverer hver gang varen, men formår også at forny sig i det små. Hvor havde det dog været dejligt med en lyd, der kunne yde dem retfærdighed.

Energien og entusiasmen kommer helt indefra, og det er endnu ikke lykkedes at få smilet ned fra ørerne.