Slipknot : Metaltown, Göteborg

Slipknot , Metaltown, Göteborg

Slipknot : Metaltown, Göteborg

Uden at man skal være blind for de kraftfulde melodier, der gemmer sig i ekstremiteten, er der ingen tvivl om, at aggressivitet, had, vrede og almindeligt "jeg-skal-komme-efter-dig-med-død-og-helvede" fylder meget i Slipknots koncerter. Nogen vil måske mene, at det er et (maske)spil for galleriet og udelukkende et show, men uanset hvad der udløser vanviddet, var langt størstedelen af publikum i Frihamnen aldeles godt underholdt af både musik og sceneshow.

Et levende bevis leverede asfalten under festivalen, da den bogstaveligt talt gyngede under de hoppende fødder, der tilhørte begejstrede fans.  Ligeledes var alt, hvad der foregik på scenen, i samme grad tæt på vanvid og kaos, at det næsten virkede skræmmende: råbende klovner, der lige så meget slår på trommerne, som de spiller, en forsanger, der dukker op overalt, og så de vigtige masker, der umenneskeliggør og på uhyggelig vis anonymiserer.

Lidt ubegribeligt er det derfor, at det kan lade sig gøre samtidigt at spille. Men trods stort show er det Slipknots stærkeste våben uden tvivl det velfungerende og levende sammenspil, der bærer hvert nummer frem.

Bag maskerne gemmer der sig først og fremmest hos guitarister, trommeslager og ikke mindst forsanger nogle meget karismatiske musikere, der hver for sig sagtens kunne stjæle billedet fra resten af bandet, hvis de ville. Det er dog som et band, at de imponerer, fordi musikken faktisk både swinger, buldrer og groover i ondsindet vellyd, og på den sene aftentime i Göteborg gav en fornemmelse af dommedag midt i svensk sommeridyl.